سرطان در كمین ۲ هزار کارگر فداكار نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما

اپراتور نیروگاه هسته‌یی فوکوشیما دایچی اعلام کرد «حدود ۲ هزار نفر که در این نیروگاه آسیب‌دیده کار کرده‌اند با افزایش خطر ابتلا به سرطان تیرویید مواجه‌اند».

بر اساس گزارش دریافتی ایلنا، شرکت توکیو الکتریک پاو (تپکو)، اپراتور نیروگاه هسته‌یی فوکوشیما دایچی اعلام کرد که به نظر می‌رسد ۱۹۷۳ نفر (حدود ۱۰ درصد کسانی که تحت پوشش خدمه اضطراری از زمان گداخت هسته‌یی این نیروگاه در پاکسازی آن شرکت داشتند) در معرض تشعشعات کافی که احتمالا مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت، قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این تعداد ده برابر ارزیابی قبلی تپکو از تعداد قربانیان احتمالی سرطان تیروئید است و پس از آن ارایه می‌شود که به این شرکت خدماتی اعلام کردند که ارقام ارایه شده‌اش بیش از حد محافظه‌کارانه است.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که هر یک از کارگران این گروه حداقل در معرض ۱۰۰ میلی‌سرورت مواد رادیواکتیو قرار گرفته‌اند.

اگرچه اطلاعات دقیقی درباره تاثیرات تشعشعات روی بدن انسان وجود ندارد، پزشكان معتقدند که این میزان می‌تواند آستانه‌ای احتمالی برای افزایش خطر سرطان باشد.

آسیب‌پذیری نیروگاه هسته‌یی آسیب‌دیده فوکوشیما دایچی هفته گذشته و پس از کشف بخار در ساختمان بی‌سقف اطراف راکتور شماره ۳ آشکار شد.

تپکو روز جمعه اعلام کرد که منبع دقیق این بخار را نمی‌داند، اگرچه یافته‌ها نشان می‌دهند که میزان رادیواکتیو آن بیش از حد انتظار نیست و ممکن است ناشی از آب جمع شده باران باشد.

شرکت تپکو که بار‌ها به خاطر کم اهمیت جلوه‌دادن خطرات و صریح نبودن درباره مشکلات سایت فوکوشیما مورد انتقاد قرار گرفته است اوایل ماه میلادی جاری روش ارزیابی میزان قرار گرفتن کارگران در برابر مواد رادیواکتیو را تغییر داد.

تپکو در ماه دسامبر به سازمان بهداشت جهانی گزارش داده بود که غده‌های تیرویید تنها ۱۷۸ کارگر در نیروگاه با میزان رادیواکتیو بالای صد میلی‌سرورت مرتبط است.

به دنبال آن وزارت بهداشت ژاپن ابراز نگرانی کرد که معیارهایی که شرکت تپکو در ارزیابی میزان قرار گرفتن کارگرانش در معرض مواد رادیواکتیو استفاده می‌کند، بیش از حد محدود است و از این شرکت خواست در روش‌هایش تجدیدنظر کند.

هر ۱۹۷۳ کارگری که به نظر می‌رسد خطر ابتلایشان به سرطان تیرویید افزایش یافته است، می‌توانند با هزینه تپکو هر سال آزمایش تیرویید بدهند و از دیگر خدمات درمانی برخوردار شوند.

نیروگاه هسته‌یی فوکوشیما دایچی به دنبال زمین لرزه و سونامی ماه مارس سال ۲۰۱۱ به سایت بد‌ترین حادثه هسته‌یی جهان پس از فاجعه چرنوبیل تبدیل شد. به دنبال قطعی برق در این نیروگاه سیستم خنک کننده‌اش از کار افتاد و بالا رفتن بیش از حد دمای راکتور‌ها به نشت مواد رادیواکتیو، انفجارهای هیدروژنی و گداخت‌های نسبی هسته راکتور‌ها انجامید.

مشکلات تپکو در تلاش برای تثبیت وضعیت نیروگاه فوکوشیما دایچی هم‌چنان ادامه دارد و نهاد نظارت هسته‌یی ژاپن اخیرا اعلام کرد که این نیروگاه احتمالا در دو سال گذشته با نشت مواد آلوده به داخل اقیانوس روبه‌رو بوده است.

شونیچی تاناکا، رییس نهاد نظارت هسته‌یی ژاپن در اظهاراتی که به نحو بی‌سابقه‌ای صادقانه بود، علاوه بر آن گفت که کارکنان وی و اپراتور نیروگاه هسته‌یی فوکوشیما دایچی نمی‌دانند که این نشتی‌ها دقیقا از کجا ناشی می‌شوند و چگونه باید جلوی آن‌ها را گرفت.

تپکو هفته گذشته گزارش افزایش میزان سزیوم، تریتیوم و استرونتیوم رادیواکتیو تشخیص داده شده در آب‌های زیرزمینی این نیروگاه را داد و تاکید کرد که هرگونه نشتی باید هر چه زود‌تر گرفته شود.

اظهارات رییس نهاد نظارت هسته‌یی ژاپن به وضوح پرمخاطره بودن روند پاک‌سازی نیروگاه هسته‌یی فوکوشیما دایچی را که گداخت نسبی در هستهٔ سه راکتور از شش راکتور آن به وقوع پیوست نشان می‌دهد. یکی از مشکلات حیاتی در این نیروگاه آب‌های زیرزمینی است که به داخل انبار ساختمان‌های آسیب‌دیده راکتور‌ها ریخته و آلوده شده است.

کارگران نیروگاه فوکوشیما دایچی در دو سال گذشته مشغول خروج این آب‌ها از طریق پمپ بوده‌اند تا آن‌ها را در تانکرهای موجود در این نیروگاه ذخیره کنند، ولی ریختن این آب‌ها به داخل زیرزمین‌ها هنوز متوقف نشده است.

شرکت توکیو الکتریک پاور تا چند وقت پیش نشت آب آلوده به داخل اقیانوس را انکار می‌کرد، گرچه تحقیقات مستقل مختلف درباره سطح مواد رادیواکتیو در اقیانوس نزدیک نیروگاه نتایج دیگری را نشان می‌داد.

تلاش برای مهر و موم نیروگاه هسته‌یی فوکوشیما دایچی تلاش دولت ژاپن برای راه‌اندازی مجدد سایر راکتورهای هسته‌یی‌اش را به دنبال حادثه فوکوشیما تعطیل شدند، زیر سوال برده است.

برخی منتقدان گفته‌اند که عملیات بازرسی و بازگشایی سایر نیروگاه‌های هسته‌یی ژاپن توجهات را از روند پاکسازی در فوکوشیما منحرف می‌کند. دولت ژاپن برای رفع نگرانی‌های عمومی قول داده است که راه‌اندازی مجدد راکتور‌ها تنها برای راکتورهایی صورت گیرد که استانداردهای امنیتی شدید‌تر و جدید‌تر را که در ماه میلادی جاری اجرایی شد، پشت سر می‌گذارد.

چهار شرکت خدماتی ژاپن خواستار راه‌اندازی ۱۰ راکتور هسته‌یی شده‌اند و نهاد نظارت هسته‌یی ژاپن که تنها هشتاد کارمند دارد باید درخواست‌های آن‌ها را بررسی کند.

شرکت توکیو الکتریک پاور گفته است که قصد دارد خواستار راه‌اندازی دو راکتور از هفت راکتورش در نیروگاه هسته‌یی کاشیوازاکی کاریوا در سواحل دریای ژاپن شود.

 

منبع: خبرگزاري كار ايران



اخبارسلامت ایمنی ومحیط زیستhseمحیط زیستحوادث کارینیروگاه هسته‌ای فوکوشیماسرطانسرطان تیروئیدشرکت تپکورادیواکتیو بالا


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8229

تعداد اعضا

6444

بازدید امروز

6364

بازدید دیروز

1

متخصصین آنلاین

2464

میهمان آنلاین

25023053

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA