مسئولیت‌پذیری ملی تضمین توسعه پایدار ایمنی

توجه و سرمایه‌گذاری درخصوص ایمنی ترافیک و به کار بستن تدابیر لازم و انجام اقدامات همه جانبه به منظور مهار و کاهش تصادفات، از اولویت‌هایی است که باید در سیاستگذاری کلان کشور در نظر گرفته شود.علی نیکزاد-وزیر راه و شهرسازی تصادفات ترافیکی در حال حاضر به صورت یک معضل اجتماعی در سطح جهان مطرح است که همه ساله جان تعداد زیادی از مردم را گرفته و هزینه‌های هنگفتی را به جامعه وارد می‌نماید. البته درخصوص کشور ایران که هم‌اکنون در مرحله رشد فزاینده وسایل‌نقلیه و به دنبال آن افزایش تعداد تصادفات و خسارات ناشی از آن قرار دارد،‌ این مسأله با اهمیت بیشتری روبه‌رو می‌شود. 

بر این اساس توجه و سرمایه‌گذاری درخصوص ایمنی ترافیک و به کار بستن تدابیر لازم و انجام اقدامات همه جانبه به منظور مهار و کاهش تصادفات، از اولویت‌هایی است که باید در سیاستگذاری کلان کشور در نظر گرفته شود، همچنین با الهام از این کلام الهی (آیه 32 سوره‌ مائده) که می‌فرماید: «هر کس که نفسی را از مرگ نجات دهد، مثل آن است که همه مردم را نجات داده است»، اهمیت موضوع بیش از پیش نمایان می‌شود. 
البته توجه به این نکته ضروری است که تصادفات رانندگی یک مشکل چند جانبه است و باید پذیرفت که هیچ دستگاهی به تنهایی نمی‌تواند مشکلات جدی و روزافزون ناشی از فقدان ایمنی را که در سال‌های آتی گریبانگیر کشور خواهد بود، رفع نماید و همکاری‌های همه‌جانبه و موثر تمامی دستگاه‌های کلیدی و دخیل در این امر لازم و ضروری می‌باشد. 
همچنین بررسی و مطالعه تجربیات جهانی نشان می‌دهد که می‌توان این شرایط را تغییر داد و در جهت ارتقای ایمنی به‌صورت پایدار گام برداشت. این امر نیازمند یک ساختار مرکزی قوی است که مسئولیت تدوین و اتخاذ سیاست‌ها و برنامه‌های صحیح و مناسب را بر عهده گیرد و با استفاده از تجربیات جهانی (پرهیز از اشتباهاتی که سایر کشورها مرتکب شده‌اند) و ساختارها و ابزارهای موثر در زمینه ارتقای ایمنی ایران می‌تواند به‌عنوان یک کشور الگو و نمونه در سطح منطقه و حتی جهان معرفی شود. 
براین اساس کشورهای پیشرو در ایمنی بیشتر در قالب طرح‌های راهبردی چندین ساله موفق به مهار و کاهش معضل حوادث رانندگی شده‌اند. البته در خصوص کشورمان نیز چنانچه، راهبردها به درستی تعیین شده و پشتیبانی مالی و اجرایی کافی از آن‌ها صورت پذیرد، اثرات مثبت و موثری در بهبود ایمنی راه‌ها برجای می‌گذارد. 
با توجه به این موارد از چند سال گذشته دبیرخانه کمیسیون ایمنی راه‌ها با استفاده از تمامی مطالعات انجام شده در کشور از جمله مطالعات طرح جامع ایمنی راه‌ها و بهره‌برداری از تجربیات سایر کشورهای پیشرو در بهبود ایمنی و کسب نقطه نظرات کارشناسان مهندسین مشاور حوزه حمل‌ونقل زمینی، اقدام به تهیه سند راهبرد ملی ایمنی راه‌ها برای یک دوره 10 ساله (1398-1389) نمود. کارشناسان براین باورند که عملیاتی شدن برنامه‌های راهبردی این سند، نقش به‌سزایی در ایجاد هماهنگی‌های بین‌سازمانی ارگان‌های مسئول درکمیسیون ایمنی راه‌ها وتداوم و حرکت مستمر در جهت نیل به ایمنی پایدار با هدف کاهش مستمر تلفات رانندگی خواهد داشت.

همچنین به نظر می‌آید با مسئولیت‌پذیری تمامی اقشار جامعه از جمله عامه مردم در راستای ارتقای فرهنگ رانندگی تا مسئولان امر در بخش‌های مختلف حمل‌ونقل زمینی نظیر خودروسازان برای لحاظ کردن پارامترهای ایمنی در تولیدات، پلیس با اعمال جدی مقررات و برخورد با متخلفان تصادفات رانندگی، مسئولان راه و شهرسازی با در نظر گرفتن الگوهای استاندارد در ساخت محورهای مواصلاتی و سایر ارگان‌ها بتواند، بستر مناسبی را برای توسعه پایدار ایمنی در حمل‌ونقل زمینی کشورمان به ارمغان بیاورد.

 

 

 

منبع: پایگاه اطلاعات ایمنی



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیست‌ HSEآتش نشانیبهداشتحوادث‌ کارگرانمرگ و میرایمنی راه هاارتقای فرهنگ‌ حمل و نقلترافیک


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8333

تعداد اعضا

795

بازدید امروز

7990

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

17

میهمان آنلاین

25579985

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA