آموزش و فرهنگ‌سازی حلقه مفقوده مدیریت پسماند

محمد حسین بازگیر در گفت‌و‌گو با خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه فرمول شفابخش هر فعالیت و موضوع محیط زیستی ، فرهنگ سازی و تغییر باورهای مردم است گفت:‌ اگر فرهنگ سازی در تغییر رفتارها تاثیر گذار باشد می توانیم انتظار تغییر در وضعیت موجود را داشته باشیم.

وی با اشاره به طرح‌های آسمان آبی، زمین پاک و"خط سفید" عنوان کرد:‌ در درجه اول به عنوان یک شهروند علاقمند به محیط زیست و بعد به عنوان فعال این حوزه از اجرای چنین حرکاتی حمایت می‌کنم.

رئیس محیط زیست شهر تهران با تاکید بر اینکه آلودگی ها و تخریب هایی که به محیط زیست وارد شده است به یک باره ایجاد نشده است، گفت:‌ بنابراین این آثار به یک باره از میان نخواهد رفت، بلکه باید تمام افراد حقیقی و حقوقی به همان میزان که در ایجاد مشکلات نقش داشته اند نقش خود را برای از بین بردن آثار منفی خود ایفا کنند.

وی در خصوص مدیریت پسماند شهر تهران نیز بیان کرد: در این حوزه ایرادات و اشکالات زیادی وجود دارد همانگونه که اقدامات مثبتی نیز انجام شده است، به طور کلی می توان گفت وضعیت نسبت به سالهای قبل بهبود یافته اما تا رسیدن به اجرای کامل قانون مدیریت پسماند راه طولانی باقی مانده است.

بازگیر بابیان اینکه بر اساس قانون مدیریت پسماند باید تا پایان سال 90 در تهران و سایر شهرهای با جمعیت بالای یک میلیون نفر تمام زباله‌ها به صورت تفکیک شده جمع آوری می شد، گفت:‌ مدیریت پسماند یعنی اجرای طرحی برای مراحل قبل از تولید زباله تا بعد از دفن آن‌ها. به این معنی که این مردم برای کاهش تولید زباله آموزش داده شوند همچنین بازیافت از مقصد، استفاده از زباله ها برای تولید انرژی و سرانجام دفع حجمی بسیارکم از پسماندهای باقی مانده، مهم است.

رئیس محیط زیست شهر تهران در خصوص عملکرد مدیریت پسماند شهرداری تهران بیان کرد: شهرداری سیستم مکانیزه و مدیریت مخزن های جمع آوری زباله را به خوبی به اجرا درآورده است؛ اما آموزش برنامه‌ها نکته بسیار مهمی است که نباید از آن غافل شد. نکته دیگر بازچرخش پسماند است به این معنی که زباله‌ها فورا به پسماند تبدیل نشوند و بخشی از آن در جای دیگر استفاده شود.

وی با تاکید بر ارتباط پیوسته محیط زیست و شهرداری تهران گفت: آموزش عمومی می تواند با همکاری نهادها صورت بگیرد. به طور مثال اگر آموزش و پرورش که ساعات زیادی دانش آموزان را تحت آموزش خود قرار می دهند محیط زیست را در اولویت خود نداشته باشند، این فرصت از دست می‌رود.

بازگیربا بیان اینکه باید در تمام ظرفیت‌های جامعه برای جلب مشارکت‌های مردمی استفاده کرد اظهار کرد: دانشگاه‌ها،‌ آموزش و پرورش، صدا و سیما و رسانه‌ها در کنار ظرفیت‌های مذهبی مردمی مانند مساجد و علما باید با تعامل یکدیگربرای محیط زیست که ضرورت جامعه است در زمینه فرهنگ سازی عمل کنند.

 

منبع : خبرگزاری ایسنا



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseمدیریت پسماندسیستم مکانیزهتفکیک شدهفرهنگ سازیتهراندفنزباله


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8316

تعداد اعضا

9720

بازدید امروز

9532

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

24

میهمان آنلاین

25495474

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA