بادهای غبارآلود گرینلند را ذوب می‌کنند

به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سالانه چیزی حدود 200 تا 450 میلیارد تن از حجم یخسارهای «گرینلند» ذوب می‌شوند و مطالعات جدید نشان می‌دهند که تأثیر ذرات گرد و خاک در بادها علاوه بر میزان فوق 27 میلیارد تن دیگر بر حجم یخ‌های ذوب شده در این منطقه می‌افزاید. ذرات گرد و خاک به عنوان جذب کننده نور خورشید شناخته می‌شوند و پس از جذب گرما آن را مجددا بازمی‌تابانند. این ذرات گرد و خاک پس از افتادن روی سطح برف‌ها سرعت ذوب آن را افزایش می‌دهند. گرد و خاک همچنین برف‌های سطح زیرین و کناره‌های یخسارهای طبیعی را سریع‌تر در معرض تابش خورشید قرار می‌دهد.

ذوب ناشی از ذرات گرد و خاک در یخچال‌های گرینلند می‌تواند تا سال 2100 میلادی دست‌کم دو سانتیمتر به میانگین جهانی سطح اقیانوس‌ها بیفزاید. «ماری دومونت»، متخصص مرکز ملی تحقیقات برفی هواشناسی «گرنوبل» در فرانسه با بیان مطلب فوق افزود: حدفاصل سال‌های 1992 تا 2010 میلادی یخسارهای طبیعی سالانه به طور میانگین 12 میلیارد و 900 میلیون تن ذوب شده‌اند. در حال حاضر یخسارها سالانه چیزی حدود 200 تا 450 میلیارد تن یخ از دست می‌دهند که گرد و خاک موجود در باد 27 میلیون تن علاوه بر رقم فوق به میزان ذوب یخسارها می‌افزاید.

به گزارش ایسنا به نقل از کریستین ساینس مانیتور، در صورتی‌ که این گرد و خاک‌ها سبب رشد بی‌رویه جلبک‌ها و باکتری‌ها در یخسارها شود، ذوب آنها تشدید می‌شود. زیرا گرد و خاک به عنوان یک عامل طبیعی در باروری این جانداران است که در زمستان به خواب زمستانی فرورفته و در فصل ذوب یخ‌ها دوباره شکوفا می‌شوند. تجمع این میکروب‌های رنگی سطح یخ‌ها و برف‌ها را تیره کرده و سبب جذب بیشتر گرمای خورشید به ویژه در حاشیه یخ‌ها می‌شود.

 

 

منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseیخسارهای گرینلندذوببادهای غبارآلودجذب گرماذرات گرد و غبار


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8229

تعداد اعضا

5113

بازدید امروز

6364

بازدید دیروز

1

متخصصین آنلاین

2249

میهمان آنلاین

25021722

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA