اتمام ایمنی در گود رها شده میلاد

 به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، بعد از افتتاح فاز اول برج میلاد در سال ۱۳۸۷ قرار شد برج دو قلو در کنار آن ساخته شود، اما این موضوع به دلیل عدم ظرفیت در این مجموعه منتفی شد. سپس مسؤولان تصمیم گرفتند در کنار برج میلاد مجموعه تجارت جهانی و هتل ساخته شود. گود برداری انجام شد، اما کار به دلیل مشکلات بین نهاد‌ها متوقف شد و سال‌ها این گود خطرناک بلاتکلیف ماند.
 
زهرا نژاد بهرام، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران در این باره گفت: جلسات زیادی برای تعیین تکلیف این گود گذاشته شده و در نهایت قرار شد جلسه‌ای با حضور تمامی ذی نفعان برگزار شود. شریک شهرداری در این پروژه بنیاد تعاون ناجا است و قرار است آخرین وضعیت گود را گزارش دهد.
 
به گفته نژاد بهرام، ناجا اعلام کرد که مرتباً در حال پایش هستند و در نهایت گزارش پایش اردیبهشت ۹۸ چند روز گذشته به دست من رسید. 
 
وی ادامه می‌دهد: در گزارشاتی که درباره پایش گود به دست ما رسیده است اعلام شده که گود تا ۵ سال آینده ایمنی دارد که این ۵ سال، سال آینده به پایان خواهد رسید. اما با توجه به شرایط جوی که در فروردین ماه حادث شد، همه به ما پیشنهاد کردند که برای عبور از این نگرانی هرچه سریعتر سازه در گود قرار گیرد، بنابراین ما با شریکمان صحبت کردیم تا بتوانیم شرایطی که موانعی برای ایجاد سازه به وجود آمده را برطرف کنیم.
 
گود برج میلاد سال هاست به حال خود رها شده است و برخی از اعضای شورای شهر تهران معتقد هستند که این مشکل حقوقی است و به زودی هم برطرف نمی‌شود و همچنین عمر ایمنی گود نیز رو به اتمام است.
 
افشین حبیب زاده رئیس کمیسیون نظارت شورای شهر تهران در این باره گفت: علی رغم تذکرات پی در پی به مجموعه شهرداری تهران برای تعیین تکلیف گود جنب برج میلاد، هنوز سرانجام این گود بلاتکلیف است.
 
وی ادامه داد: قرار بود کار مشارکتی باشد و بنا به دلایلی این امر رخ نداد و گود رها شده است. با اینکه عمر نیلینگگود برج میلاد به اتمام رسیده است؛ اما هنوز تکلیف این قرار داد مشارکتی با پیمانکار مشخص نشده است و از آنجایی که حل مشکل این گود به یک مشکل حقوقی بدل شده است به نظر نمی‌رسد که به‌زودی حل و فصل شود.
 
به گفته عضو شورای شهر تهران، اگر خدایی ناکرده شاهد بروز اتفاقی در گود برج میلاد باشیم قطعا شهرداری تهران، پیمانکار و... در بروز این اتفاق دخیل و مقصر هستند.
 
کمیسیون شهرسازی ومعماری شورای شهر تهران سال هاست که پیگیر گود برج میلاد است و علی رغم برگزاری جلسات متعدد نتیجه‌ای دریافت نکرده اند. قرار بود شهرداری تهران با نیروی انتظامی وارد مذاکره شود و اختلافات در خصوص نوع مشارکت در فاز ۲ برج میلاد را حل و فصل کنند.
 
محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در این باره گفت: هنوز تصمیم گیری در خصوص فاز دوم برج میلاد انجام نشده و از آن سو پایدارسازی جداره گود مدت زمان تعیین شده‌ای دارد که از آن زمان خیلی گذشته است هر چند در این مدت سعی کرده‌اند مقاوم‌سازی‌هایی انجام دهند.
 
به گفته سالاری، ولی بحث این است که یک از املاک ارزشمند شهرداری آن هم در کنار نماد اصلی پایتخت بلاتکلیف مانده است. در این دوره شهرداری هنوز نتوانستند این مشکل را برطرف کنند.
 
براساس تبصره ذیل بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها «در تمامی موارد مربوط به رفع خطر از بنا‌ها و... و رفع مزاحمت‌های مندرج در ماده فوق، شهرداری پس از کسب نظر مامور فنی خود به مالکان یا صاحبان اماکن یا صاحبان ادوات منصوب ابلاغ مهلت‌دار مناسبی صادر می‌کند و اگر دستور شهرداری در مهلت معین و به موقع اجرا گذاشته نشود؛ شهرداری راسا با مراقبت ماموران خود اقدام به رفع خطر یا مزاحمت خواهد کرد و هزینه مصروف را به اضافه صدی پانزده خسارت از طرف دریافت خواهد کرد.» با این وجود در جلسات علنی شورای شهر تهران تذکرات زیادی در خصوص تعیین تکلیف مجموعه ۱۲۰ هکتاری برج میلاد با اولویت گود داده شده است، ولی تاکنون اتفاق جدی نیفتاده و این گود بیش از ۶ سال است که به حال خود رها شده است.
 
قرار است با برگزاری جلسات مشکلات در این زمینه برطرف شود. سردار حسین رحیمی سال گذشته در این باره به یکی از رسانه‌ها گفته بود. در این زمینه اختلافی میان بنیاد تعاون ناجا و یکی از معاونت‌های شهرداری وجود داشت و تا جایی که من از آن خبر دارم جلساتی برگزار شده و دو طرف به نتایج خوبی هم رسیده‌اند.
 
فرمانده انتظامی تهران بزرگ با اشاره به حضورش در برخی از جلسات مربوط به پیگیری این مساله گفت: قرار بوده بنیاد تعاون ساختمانی آنجا بسازد که مجوزش صادر نشد و تا جایی که من خبر دارم و موضوع را دنبال می‌کنم، نتایج خوبی حاصل شده است. 
 
برخی معتقد هستند که گودبرداری صورت گرفته به سازه اصلی برج میلاد آسیب وارد کرده و باعث ایجاد ترک‌های شده است.
 
پیروز حناچی شهردار تهران در این باره گفت: سازه برج میلاد با سالن همایش‌ها دو سازه کاملاً متفاوت هستند. سازه برج مشکلی ندارد، اما سالن همایش‌ها در نزدیکی گودی خطرناک است که در حال حاضر مقاوم‌سازی آن انجام‌شده و برای تثبیت باید بر روی آن سازه‌ای احداث شود تا از خطر دور شود.
 
وی ادامه داد: میزان حجمی که باید بر روی آن بارگذاری شود درآمده و به سرمایه‌گذار اعلام‌شده است و به‌زودی در خصوص آن تعیین تکلیف می‌شود. همچنین سازه برج به‌طور دائم پایش می‌شود و مشکلی ندارد.
 
برخی کارشناسان معتقدند که الگوی تغییر شکل توده خاک از پیش‌بینی صورت‌گرفته فراتر رفته و ادامه این روند با توجه به ناپایداری گود، ساختمان‌های مرکز همایش‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و ضروری است هر چه سریعتر ایمن سازی گود انجام شود.
 
علی نیازی مدیر عامل سازمان سرمایه گذاری شهرداری تهران در خصوص ایمن سازی گود گفت: تعاملات خوبی با نیروی انتظامی انجام و با مدیر بنیاد تعاون در دفتر معاون مالی جلسه‌ای برگزار کردیم که قرار شد کارگروهی نسبت به تعیین تکلیف کل پروژه ایجاد شود و گزینه‌های مورد نظر را باید بررسی کنیم.
 
مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری شهرداری تهران تصریح کرد: وضعیت ایمنی این گود تحت کنترل است و لرزه‌نگاران نیز در حال پایش رفتار گود هستند، اما این گود در کنار بزرگترین المان تهران قرار دارد و زیبنده آن نیست. به گفته نیازی اگر بخواهیم صرفاً از دید پایدارسازی به گود نگاه کنیم باید پر شود، اما آینده پروژه از بین می‌رود و ما به دنبال توافق هستیم تا در یک بازه زمانی مشخص سازه‌ای در برج ساخته شود.
 
سال هاست که مسؤولان وعده ایمن سازی و تعیین تکلیف گود را می‌دهند، ولی تاکنون اتفاقی رخ نداده است.
 
در اسفند ۹۶ علی درویش پور پرو مدیر عامل وقت برج میلاد خبر از ایمن سازی برج میلاد ظرف چند روز آینده را داد و گفت:در سال ۹۰ با ایده احداث دو هتل دوقلو و یک مرکز تجارت جهانی طرحی در قالب مشارکت بخش خصوصی انجام گرفت، اما در ادامه به دو دلیل این طرح مسکوت ماند که یکی از آن‌ها ضرورت در طراحی طرح و همچنین مشکل شریک تجاری بود که با دستور شهردار تهران در این دوره و معاون وی در حوزه شهرسازی، عمرانی و اقتصادی و مالی این طرح در دستور کار قرار گرفته و به زودی تعیین و تکلیف خواهد شد.
 
بر اساس این گزارش، از سال ۹۲ گودبرداری در کنار مرکز همایش‌های برج میلاد انجام شده است و سال هاست این گود به دلیل برخی مشکلات رها شده و در حال حاضر نیز تاریخ ایمنی آن رو به اتمام است و باید هر چه سریعتر مسؤولان کاری برای این گود رها شده انجام دهند البته وعده‌های داده شده است، ولی تاکنون خروجی نداشته است.
 


اخباراخبار HSEاخبار ایمنیاخبار بهداشتاخبار محیط زیستheexpertاخبار روز دنیاHSE NEWS


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8102

تعداد اعضا

4720

بازدید امروز

7107

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

202

میهمان آنلاین

24505838

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA