دعوت از رییس سازمان حفاظت محیط زیست برای مناظره درباره تراریخته ها

علی متولی زاده اردکانی در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز در واکنش به اظهارات اخیر دکتر عیسی کلانتری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست در دولت دوازدهم، درباره تراریخته ها ، گفت:« بنده به عنوان عضو کمیته ایمنی زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در زمان ریاست دکتر ابتکار، در همه بحث های علمی در حوزه تراریخته ها شرکت داشته ام و ثابت کردیم سازمان هایی که می خواهند در ایران کشت تراریخته را داشته باشند کارشان علمی نیست. »
 
 
وی ادامه داد:«بسیاری از کشورهای غربی یعنی بیش از ۳۵ کشور جهان که تعداد بسیاری از کشورهای اروپایی را شامل می شود تراریخته نمی کارند سوال این است چرا این کشورهایی که در علوم زیست فناوری پیشرفته هستند، تصمیم می گیرند کشت تراریخته نداشته باشند و حتی کشورهایی که در منطقه ما هستند از جمله سه کشور مهم عربستان،ترکیه و اسرائیل اجازه کشت تراریخته ها را در کشورشان نداده اند اما چطور شده، دکتر کلانتری اعلام می کنند که هیچ مشکلی با کشت محصولات تراریخته در کشورمان ندارند.»
 
 
این دکترای ژنتیک و زیست فناوری افزود:«دکتر کلانتری اعلام کنند بر چه مبنای علمی می گویند کشت تراریخته ها برای محیط زیست و سلامت مردم بدون مورد است ولی سه کشور منطقه ما دستور عدم کاشت می دهند؟ این مسئله را ایشان به ما توضیح دهند و مستندات علمی خود را ارائه دهند تا ما از لحاظ علمی توجیه شویم، ولی ما متاسفانه می بینیم که ایشان با توجه به اینکه پیشینه علمی در این حوزه ندارند و به عنوان متخصص در حوزه کشاورزی صحبتی را بیان کرده اند این به نظر من کار خارج از عرف معمول است و معمولا رییسی که در یک سازمان در حوزه های اینچنینی تخصص ندارد باید حتما به مشاورین علمی خود سازمان رجوع کند.»
 
 
وی تاکید کرد:«صحبت های ما با دکتر کلانتری درباره محصولات تراریخته از دیدگاه ژنتیک و زیست فناوری است و از دیدگاه علمی حاضریم با ایشان مناظره داشته باشیم و اگر جلسه ای ترتیب دهند ایشان را از نظر علمی توجیه خواهیم کرد.»
 
 
متولی زاده اردکانی، با طرح این پرسش که چرا در دنیا مخالفت هایی را در طول ۲۰ سال گذشته با تولید تراریخته ها می بینیم و این مخالفت ها در طول چندین سال گذشته گسترش پیدا کرده است،گفت:« کشورهای بسیاری به حرکت منع کاشت تراریخته ها پیوسته اند.حتما این اقدام آنها یک پایه علمی داشته که چنین تصمیمی گرفته اند. ما می خواهیم بدانیم دولت ایران،آقای کلانتری و دوستانشان در پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی بر چه مبنای علمی از بی ضرر بودن محصولات تراریخته و عدم مخالفت با آن صحبت می کنند.»
 
 
وی در واکنش به اظهارات کلانتری درباره اینکه در ۱۶۰ میلیون هکتار از اراضی دنیا محصولات تراریخته کشت و تولید می شود،گفت:« آماری که ایشان داده اند حتی کمتر از است در واقع ۱۸۰ میلیون هکتار در سطح جهان زیر کشت محصولات تراریخته هستند،ولی این ۱۸۰ میلیون در حدود ۱۱ درصد کل زمین های زیر کشت کشاورزی جهان است.»
 
 
وی با طرح این سوال که چطور دکتر کلانتری در اظهاراتشان فقط به ۱۱درصد سطح زیرکشت محصولات تراریخته اشاره کرده است،گفت:« دکتر کلانتری چرا به این موضوع نگاه نمی کنند که این ۱۱ درصد در کجا در حال کاشت است؟ بیش از ۷۵ تا ۸۰ درصد از این ۱۸۰ میلیون هکتار زمینی که تراریخته در آنها کشت می شود در ۴ کشور امریکا،کانادا،آرژانتین و برزیل است. سوال اساسی این است که چرا کشورهای دیگر در طول ۲۰ سال گذشته نیامده اند به این حرکت کشت تراریخته بپیوندند؟.»
 
 
این دکترای ژنتیک و زیست فناوری خاطرنشان کرد:« از همین جا اعلام می کنم دکتر کلانتری به هیچ عنوان نمی توانند اعلام کنند که محصولات تراریخته در درازمدت نمی تواند اثرات سوء بر محیط زیست و سلامت مردم داشته باشد. هیچ فردی در کره زمین نمی تواند این مسئله اعلام کند چون بسیاری از غذاهایی که ما الان مصرف می کنیم اثرات آن در آینده مشخص می شود که آیا سرطان زا هستند یا خیر. یک زمانی هم می گفتند سیگار سرطان زا نیست و بعد از گذشت چند دهه، خود امریکایی ها در یک دهه پیش اعلام کردند که سیگار سرطان زا است.»
 
 
وی تاکید کرد:«سوال این است دکتر کلانتری با توجه به اینکه در ژنتیک و زیست فناوری تخصص ندارند چطور می آیند اعلام می کنند این محصولات سالم است و خطری مصرف کنندگان این محصولات را تهدید نمی کند؟ اگر جای ایشان بودم در این موضوع احتیاط می کردم و سعی می کردم با مشاورین علمی خودم ابتدا صحبت کنم و نظراتشان را بخواهم تا به صورت جامع بتوانم اعلام نظر کنم. »
 
 
وی افزود:«ایشان خیلی زود این مسئله را اعلام کردند که همه چیز درمورد تراریخته ها خوب است و این محصولات سالم هستند و هیچ مشکلی ندارند و هم اینکه ایشان اجازه کاشت این محصولات را از طرف سازمان حفاظت محیط زیست خواهند داد در حالی که سازمان در طول ۲۰ سال گذشته زیر نظر روسا قبلی و دکتر ابتکار تنها سازمانی بوده که مقاومت می کرده در ارتباط با این مسله و نمی گذاشتند دستور کاشت تراریخته ها داده شود.»
 
 
وی در ادامه گفت:« با توجه به اینکه جهان به سمت استفاده از محصولات ارگانیک و سالم می رود جای تعجب است که این صحبت ها از سوی دکتر کلانتری،رییس سازمان حفاظت محیط زیست مطرح می شود.»
 
 
وی در پایان گفت:« امیدوارم متخصصین امور و کسانی که آشنا به این رشته هستند اظهار نظر کنند و اگر افرادی مثل دکتر کلانتری در این حوزه تخصص ندارند بتوانند ازمشاورین علمی قوی استفاده کنند. ما هم در سازمان حفاظت محیط زیست حاضریم در این رابطه به ایشان کمک کنیم.» 
 
 


اخباراخبار hseاخبار سلامت ایمنی بهداشت محیط زیستدعوت از رییس سازمان حفاظت محیط زیست برای مناظره درباره تراریخته ها


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8102

تعداد اعضا

2172

بازدید امروز

7107

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

56

میهمان آنلاین

24503290

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA