چقدر اطلاعات عمومی بهداشتی دارید؟ + تست

فزایش حجم تبادل دانش و اطلاعات، مطالعه و مراجعه به پزشک و اهمیت دادن به سلامت باعث شده اکثر افراد دانشی ضمنی داشته باشند و  امید به زندگی در بسیاری از کشورها به همین دلیل افزایش یافته است.
 
اگر به سلامت خود و اعضای خانواده اهمیت می‌دهید و دوست‌دار زندگی طولانی و سرشار از سلامتی هستید باید اطلاعات بهداشتی خود را بالا ببرید به همین دلیل به سئوالات زیر پاسخ دهید تا سطح دانش خود را ارزیابی کنید. 
 
1. کثیف ترین وسیله در خانه شما.
 
توالت فرنگی، ظرف غذای حیوان خانگی . اسکاچ آشپزخانه. 
 
پاسخ: اسکاچ آشپزخانه زیرا حاوی انواع باکتری‌ها، قارچ‌ها و کپک‌ها است و می‌تواند باعث ابتلای فرد به انواع بیماری‌های عفونی، ویروسی و حتی مسمومیت‌های غذایی شود. راه حل استفاده کوتاه مدت از اسکاچ و تمییز نگه داشتن آن و قرار دادن آن دوبار در هفته و به مدت 2 دقیقه در مایکرو فر است تا میکروب‌های آن نابود شوند. 
 
2. تنها راه ابتلای افرادبه سرما خوردگی و آنفلوآنزا ورود ویروس از راه هوا است. 
 
بلی. خیر. 
 
پاسخ: خیر. ابتلا از راه‌های مختلف چون عطسه و سرفه فرد بیمار، دست زدن به وسایل شخصی او، دست زدن به وسایلی که او به آنها دست زده چون دستگیره در و نیز از طریق ترشحات بینی و استفاده از ظروف مشترک بدون ضد عفونی کردن است. 
 
3.عطسه و سرفه با چه سرعتی در اطراف بدن افراد منتشر می‌شوند. 
 
50 متر برساعت. 100 متر برساعت. 20 متر بر ساعت. 
 
پاسخ: 100 متر برساعت و در فضایی بامساحت 6 پا پخش می‌شوند و می‌توانند باعث ابتلای افراد به بیماری شوند. 
 
4. تلفن همراه شما آلوده تر است یا صندلی توالت فرنگی. 
 
تلفن همراه، توالت فرنگی. 
 
پاسخ: تلفن همراه. این وسیله 10 بار آلوده‌تر از یک صندلی توالت است. به دلیل وجود حرارت و میدان‌های مغناطیسی و قرار گرفتن در همه جا و دست زدن به آن با دست‌های کثیف و آلوده این وسیله می‌تواند مسبب بسیاری از بیماری‌ها شود و لازم است به طور منظم ضدعفونی شود. 
 
5. بیماری از حیوان خانگی به شما منتقل می‌شود یا خیر. 
 
بلی. خیر. 
 
پاسخ: بله . بسیاری از بیماری ها بین انسان و حیوان مشترک هستند و می توانند انسان ها را مبتلا کنند، بویژه اگر در خانواده افراد بیمار، کودک و یا افرادمبتلا به ضعف سیستم ایمنی وجود دارد باید تا حدامکان از نگه داشتن حیوان خانگی پرهیز شود. پس از دست زدن به حیوان خانگی حتما باید دستها را ضدعفونی کرد و حیوان تحت نظر دامپزشک قرار داشته دارو ها و اکسن ها به موقع زده شود تا رسیک ابتلای انسان به بیماری های مشترک کاهش پیدا کند. 
 
6. میکروب‌ها در استخر می‌میرند. 
 
بلی. خیر. 
 
پاسخ: خیر. بسیاری از میکروب ها در صورت استفاده درست از مواد شیمیایی و ضدعفونی کننده در استخرها از بین می روند اما بسیاری از آنها نیز زنده باقی می مانند و در صورت نوشیدن و قورت دادن حتی مقدار کمی آب وارد بدن انسان شده و می توانند زمینه ساز ابتلای او به انواع بیماری ها و حتی مسمومیت ها شوند. کارشناسان توصیه می کنند افراد قبل از ورود به استخر حتما استحمام کنند و در صورت ابتلا به بیماری بویژه بیماری های پوستی از ورود به استخر جدا خودداری کنند. 
 
7.بهترین محل برای جلوگیری از پخش شدن عطسه و سرفه هنگامی که دستمال کاغذی ندارید. 
 
کف دست، بین دو دست. بین محل خم آرنج. 
 
پاسخ: محل خم آرنج ، زیرا محیطی کاملا بسته است و علاوه بر جلوگیری از پخش شدن عطسه و سرفه در هوا، مانع از آلودگی دست فرد و در نتیجه پخش شدن ویروس ها از طریق لمس اشیای مختلف می شود. 
 
8. می‌توان غذایی را  که چند لحظه روی میز افتاده خورد. 
 
بلی. خیر. 
 
پاسخ: قانون تا 5 ثانیه میکروب وارد غذا نمی شود ، یک قانون اشتباه است و خطای آن به اثبات رسیده، موادغذایی در کثری از ثانیه هنگامی کا با سطحی آلوده تماس پیدا می کنند میکرب ها را به خود جذب می کنند به همین علت هر وقت ماده غذایی که امکان شستشوی آن وجود نداشت روی سطح زمین یا میز افتاد سریعا آن را به دور بیندازید. 
 
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
 


اخباراخبار hseاخبار سلامت ایمنی بهداشت محیط زیستچقدر اطلاعات عمومی بهداشتی دارید؟ + تست


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8099

تعداد اعضا

1821

بازدید امروز

5514

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

2

میهمان آنلاین

24495832

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA