معصومه ابتکار: نخستین مرحله طرح کمربند سبز اربعین آغاز شد

معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام این خبر، گفت: این درختکاری به طول 15 کیلومتر از پل زائر تا پایانه مرزی مهران در استان ایلام است با هدف جلب مشارکت مردم برای رفع کانون‌های گرد و غبار انجام خواهد شد.
 
او با بیان اینکه پیشنهاد درختکاری توسط زائران راهپیمایی اربعین از مدت‌ها پیش طرح موضوع شده و مطالعات و هماهنگی‌های لازم در موضوعاتی همچون پهنه بندی، خاک و نوع نهال صورت گرفته، گفت: راهپیمایی بزرگ اربعین که از ملیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف و متنوع در آن شرکت می‌کنند، هم اکنون یکی از رخدادهای مهم منطقه‌ای و بین المللی است.
 
ابتکار با اشاره به اینکه تحرک عظیم مردمی در قالب راهپیمایی اربعین دارای پیام‌های متعددی است که از آن جمله اراده افراد برای تلاش و کوشش است، اظهار کرد: در کنار سایر پیام‌ها، این حرکت می‌تواند انگیزه‌های محیط زیستی همچون درختکاری یا نهال کاری داشته باشد که با سیره ائمه اطهار و به ویژه حضرت اباعبدالله حسین (ع) هم نزدیکی دارد.
 
معاون رئیس جمهور ضمن اشاره به هماهنگی‌ها و اقدامات صورت گرفته برای اجرایی شدن این پیشنهاد در داخل کشور و همچنین با دولت عراق، افزود: اجرای این طرح توسط زائران راهپیمایی اربعین به صورت داوطلبانه است و هر کسی می‌تواند بنا به تمایل و نیت خیر خود در این اقدام مشارکت داشته باشد.
 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: هماهنگی‌های لازم برای اجرا از طریق جلسات مشترک با دستگاه‌های مرتبط استانی و ملی صورت پذیرفته و حتی ستاد اربعین جلسه‌ای خاص این موضوع تشکیل داد که مصوبه آن جلسه اجرای طرح در محدوده مرزی ایران (استان ایلام) در مرحله نخست بود و مقرر شد این موضوع از طریق اداره منابع طبیعی استان با همکاری استانداری، ستاد اربعین، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و وزارت کشور اجرایی شود.
 
او ادامه داد: زائران داوطلب و علاقمند به مشارکت در این نهال کاری از طریق مراجعه به محل‌های مورد نظر و پس از دریافت نهال زیر نظر راهنما یا کارشناس مرتبط اقدام به کاشت نهال خواهند کرد و منابع طبیعی استان نگهداری از درختان، آبیاری و سایر تدابیر را بر عهده خواهند داشت.
 
ابتکار ضمن تقدیر از همکاری استاندار ایلام، ابراز امیدواری کرد: این حرکت با انتقال پیامی مثبت به جامعه بتواند آثار و نتایج بسیار گسترده‌ای در برای جلب مشارکت‌ها در سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی در پی داشته باشد.
 
معاون رئیس جمهور یکی از تاثیرات این موضوع را توجه به آسیب‌های جنگ بر محیط زیست دانست و گفت: جنگ علاوه بر آسیب‌های مستقیم مخرب بر زندگی و سلامت انسان‌ها و جوامع انسانی، آثار غیرمستقیمی نیز به همراه دارد که از جمله این آثار می‌توان به تخریب محیط زیست و طبیعت اشاره کرد.
 
ابتکار به آثار منفی در کنار عواملی همچون خشکسالی و تغییر اقلیم منجر به بحران‌های محیط زیستی در منطقه که به طور نمونه می‌توان به موضوع گرد و غبار اشاره کرد و گفت: اجرای موفق این طرح نیازمند مشارکت و همکاری همه دستگاه‌های مرتبط، زائران و هیات‌های مذهبی، محیط بانان و قرق بان‌های منابع طبیعی است.
 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری سفر خود به عراق در سال 92 و مذاکرات و تفاهم‌های صورت گرفته در آن سفر برای اجرای طرح‌های مشترک مقابله با گرد و غبار، افزود: متاسفانه به رغم اینکه طی آن سفر به نشانه عزم و اراده مشترک دو کشور برای مقابله با گرد و غبار در شهر کربلا نهال کاری شد، جنگ و نا امنی کشور همسایه (عراق) مانع از اجرای برنامه‌ها و تفاهم صورت گرفته شد. یکی از بندهای آن تفاهم نامه کمک به رفع چالش کانون 200 هکتاری گرد و غبار در عراق بود که به رغم انجام همه کارها و طرح‌های مطالعاتی و ابعاد فنی، اجرایی شدن آن به تعویق افتاد.
 
ابتکار خاطر نشان کرد: کمربند سبز اربعین گامی موثر در این مسیر باشد و به زودی با اجرای طرح‌های پیش بینی شده همچون توان افزایی کارشناسان عراقی در این زمینه و مهار کانون‌های گرد و غبار داخل خاک عراق بتوانیم اقداماتی در این زمینه انجام دهیم.
 


اخباراخبار hseاخبار سلامت ایمنی بهداشت محیط زیستمعصومه ابتکار: نخستین مرحله طرح کمربند سبز اربعین آغاز شد


نام *

 

دیدگاه شما *

 
  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8094

تعداد اعضا

5063

بازدید امروز

5163

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

87

میهمان آنلاین

24481233

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *  

ایمیل *    

متن پیام *  

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA