نمودارهایی برای نشان‌دادن عمق فاجعه: گرمایش جهانی در سال 2015 با اقلیم ایران و جهان چه کرد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، همه ما می دانیم که ادامه دادن به این روند زندگی، ادامه دادن به سوزاندن سوخت های فسیلی و تولید می محابای گازهای گلخانه ای آینده‌ای وحشتناک را برای کره زمین رقم می زند، آینده ای که زندگی میلیاردها نفر را تهدید می کند. اما وقتی از "آینده" حرف می زنیم منظور ما چه زمانی است؟ سال 2050 و 2100 یا صدها سال دیگر؟
 
تحقیق سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا با نام "وضعیت آب و هوایی" که چند روز گذشته منتشر شد، نشان می دهد دیگر تاثیر سوزاندن سوخت های فسیلی مانند گذشته نامحسوس نیست و همین امروز هم جهان در حال حرکت به سمت آینده وحشتناک خود است.
 
در این تحقیق که به کمک صدها دانشمند از 62 کشور مختلف انجام شده است تغییراتی که با «گرمایش جهانی» در ارتباط هستند مورد بررسی قرار گرفتند. تغییراتی مانند روند تولید کربن، دما سال های مختلف کره زمین، ارتفاق آب اقیانوس ها، خشکسالی، شرایط مناطق مختلف و ...
 
تولید دی اکسید کربن همچنان در حال افزایش است
 
از زمان انقلاب صنعتی تاکنون، دی اکسید کربن یکی از گازهایی است که انسان بدون در نظر گرفتن پیامدهایش، میزان آن را در جو کره زمین افزایش می‌دهد و همین دلیل اصلی گرمایش جهانی است.
 
بخشی از این تحقیق هم مربوط به روند تولید این گاز توسط انسان است، از انقلاب صنعتی تا الان بیش از 40 درصد به میزان دی اکسید کربن موجود در اتمسفر اضافه شده است و در سال 2015 رکورد آن شکسته شده است. سال گذشته در موسسه تحقیقی در هوایی علظت کربن به 400.8 قسمت در میلیون بود، این غلظت با استفاده از اندازه گیری انجام شده توسط کشورهای مختلف 399.4 قسمت در میلیون بود.
 
گرمایش جهانی در سال ۲۰۱۵
 
این میزان از دی اکسید کربن منجر شده است کره زمین به ازای هر متر، 2 وات انرژی بیشتر از میزان انتشار انرژی، جذب کند.
 
رکوردهای دما شکسته می شود
 
افزایش میزان گاز دی اکسید کربن یک پیامد اصلی دارد؛ افزایش دما کره زمین. همینطور که رکورد میزان گاز کربن دی اکسید در سال 2015 شکسته شد، رکورد گرم ترین سال ثبت شده مربوط به تاریخ که پیش از این سال 2014 بود هم شکسته شد. بر اساس تحقیق "وضعیت آب و هوایی" ال نینو در کنار گرمایش جهانی دلیل اصلی این رکورد شکنی بوده اند.
 
گرمایش جهانی در سال ۲۰۱۵
 
* تروپوسفر پایین ترین لایه جو زمین است، 75 درصد جرم جو در این لایه قرار دارد.
 
گفتنی است سال 2015 با اختلاف 0.13 تا 0.18 درجه سلسیوس رکورد سال 2014 را شکست. اما این اختلاف دما در مناطق مختلف متفاوت بود، روسیه و غرب قاره آمریکا از مناطقی بودند که در سال 2015 به شدت گرمتر شده بودند. همچنین مناطق بسیار کمی بودند که دمایشان نسبت به میانگین‌شان کمتر باشد.
 
گرمایش جهانی در سال ۲۰۱۵
 
*تقریبا دمای همه مناطق ایران از میانگین خود بیشتر هستند.
 
مناطقی از ایران چندین روز شدیدا گرم را تجربه کردند
 
انسان ها، حیوانات و همه موجودات زنده درکی از کلمه "میانگین دمای جهانی" ندارند، اما گرمای شدید را همه تجربه کرده ایم و شاید با همین متوجه عواقب گرمایش جهانی شویم.
 
گرمایش جهانی آمار روزهای شدیدا گرم در جهان را هم افزایش داده است، مناطق زیادی روی کره زمین روزهای بسیار گرمی را تجربه کردند، شرق ایران هم از مناطقی بود که روزهای شدیدا گرم زیادی داشت.
 
گرمایش جهانی در سال ۲۰۱۵
 
* روزهایی که بیش از 90 درصد زمانشان دارای دمایی بیشتر از میانگین فصلی سال های 1961 تا 1990 هستند روزهای شدیدا گرم در نظر گرفته شده اند.
 
گرمایش جهانی در سال ۲۰۱۵
 
گرمایش جهانی 2015 را سالی سخت برای کشاورزان هم کرد، تقریبا 30 درصد از خشکی های زمین گرفتار خشکسالی شدند و 14 درصد این خشکسالی ها هم شدید بودند. در سال 2014 فقط 8 درصد خشکی ها گرفتار خشکسالی شدید بودند.
 
گرمایش جهانی در سال ۲۰۱۵
 
این خشکسالی گریبان ایران را هم گرفته است، تقریبا همه مناطق کشور حتی شمال ایران هم گرفتار خشکسالی شده‌اند.
 
اقلیم ایران در سال 2015
 
اما گرمایش جهانی چه تاثیری روی دما و بارندگی ایران دارد؟ براساس تحقیق سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا زمستان و بهار سال 2015 در ایران به شدت گرمتر از حالت عادی بود، در تابستان هم بیشتر مناطق ایران دمایی بیشتر از میانگین خود داشتند، در پاییز وضعیت ایران به حالت عادی خود نزدیکتر بود.
 
از لحاظ میزان بارندگی ایران شرایط بهتری داشت، در طول بهار و تابستان میزان بارندگی ایران کمتر از میانگین خود و در زمستان پاییز هم بارندگی بیشتر از میانگین خود بود.
 
گرمایش جهانی در سال ۲۰۱۵
 
 
خسارت ۷۵درصدی کشورهای در حال توسعه از تغییر اقلیم
 
همه این اخبار درحالی است که دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران هم با اظهار نگرانی از آب شدن کلاهک یخی قطب شمال با سرعتی ۳ برابر حد معمول و کاهش ۲.۷ درصدی آنها در هر دهه، سهم شهرها را در تولید گازهای گلخانه ای ۸۰ درصد عنوان کرد.
 
مدرس دانشگاه خوارزمی با تاکید بر اینکه نتایج تمامی مطالعات حاکی از آن است که گرمایش زمین تحت تاثیر گازهای گلخانه ای است به خبرآنلاین گفت: همانطور که جهان به طور روزافزونی سوختهای فسیلی مصرف می کند، غلظت گازهای گلخانه ای نیز رو به افزایش است و متوسط دمای سطح زمین نیز بالا می رود.
 
طباطبایی با اشاره به اینکه پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که طبق سناریوهای مختلف دمای سطح کره زمین در طول قرن بیست و یکم بین ۲تا ۴درجه سانتیگراد بالا خواهد رفت، ادامه داد: در نگاه اول این عدد ممکن است نگران کننده نباشد اما کافیست بدانیم که به عنوان مثال در آخرین دوره یخبندان که صفحات یخی به قطر بیش از ۱۰۰۰ متر کل منطقه آمریکای شمالی را پوشانده بود، دمای کره زمین تنها ۹ تا ۱۵درجه سردرتر از امروز بوده است و پایان عصر یخبندان تنها با گرم شدن ۵درجه ای سطح زمین فرا رسیده است.
 
دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در خصوص ابعاد اقتصادی افزایش گرمای جهانی بر کشورهای در حال توسعه گفت: آمارها نشان می دهد کشورهای در حال توسعه ۷۵ درصد زیان‌ها و خسارات ناشی از تغییر اقلیم را متحمل می شوند بطوری که ۲ درجه گرمتر شدن هوا به کاهش ۴ تا ۵ درصدی GDP در آفریقا و جنوب آسیا می انجامد. 
 


اخباراخبار hseاخبار سلامت ایمنی بهداشت محیط زیستنمودارهایی برای نشان‌دادن عمق فاجعه: گرمایش جهانی در سال 2015 با اقلیم ایران و جهان چه کرد؟


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8102

تعداد اعضا

886

بازدید امروز

7107

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

167

میهمان آنلاین

24502004

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA