برق گرفتگی، چه بلایی سر بدن می آورد؟

به گزارش سلامت نیوز، مسئول آموزش اورژانس تهران در گفتگو با سلامت آنلاین هشدار داد: به جریان برق فشار قوی حتی با وسایل عایق هم نزدیک نشوید، چرا که عبور جريان برق فشار قوی از بدن موجب ايجاد جراحت های وخيم و حتي مرگ آور می شود.
 
دکتر حسام حسامی با اشاره به اینکه جريان برق ممکن است از يک منبع توليد برق با ولتاژ پايين (وسايل الکتريکي خانگي ) يا ولتاژ بالای بيش از ۱۰۰۰ ولت (معمولاً در کارخانه ها يا در خيابان) در جریان باشد، افزود: به غير از محل ورود و خروج جريان برق،‌ بافت هايي از بدن که در مسير اين دو نقطه قرار دارند نيز تحت تاثير جريان برق و حرارت توليد شده تخريب مي شوند، به طوري که هرچه ولتاژ برقي که وارد بدن مي شود بيشتر باشد، سوختگي ايجاد شده عميق تر و جراحت هاي باقي مانده وخيم تر خواهند بود .
 
وی عنوان کرد: علاوه بر اين،‌ جريان الکتريکي ضمن عبور از بدن در اعصاب، ماهيچه ها و قلب تغييرات شيميايي قابل توجهي ايجاد مي کند و باعث اختلال در واکنش هاي بدن شده و يا به طور کلي باعث توقف آنها مي شود. در بسياري از موارد اگرچه سوختگي خارجي ناشی از برق گرفتگی (محل ورود و خروج جريان برق) خیلی کوچک باشد، اما اين مقدار کوچک نبايد ما را از آسيب هاي وخيم تر عمقي غافل کند و ما را به اشتباه بیندازد.
 
مسئول آموزش اورژانس تهران تاکید کرد: قلب در شرایط عادی با یک ریتم منظم می زند، اما برق گرفتگی موجب اختلال و توقف در این ریتم می شود. بدن یک مکانیسیم الکتریکی دارد که اگر این مکانیسم الکتریکی به هم بخورد بدن دچار بی نظمی شده و موجب آریتمی قلب می شود. برخی اوقات این آریتمی به قدری خطرناک است که خون رسانی انجام نمی شود و اختلال الکتریکی در قلب ایجاد شده و شخص ممکن است بمیرد .
 
حسامی تصریح کرد: ورود جريان برق به بدن موجب انقباض هاي الکتريکي سفت عضلات تنفسي (کزازي شکل) يا آسيب مراکز تنفسي در مغز (در بصل النخاع) و یا ايست تنفسي مي شود و پس از مدتي قلب نيز از حرکت مي ايستد. البته اگر جريان برق از خود قلب نيز عبور کرده باشد، با ايجاد انقباضات و اسپاسموديک در بطن (فيبريلاسيون بطني) ايست قلبي اوليه خواهيم داشت .
 
مسئول آموزش اورژانس تهرانیادآور شد: اسپاسمی که در اثر سوختگی با برق ایجاد می شود، عضلات اطراف ستون فقرات را تهدید می کند و حتی می تواند موجب شکستگی ستون فقرات هم بشود. برق گرفتگی می تواند سبب پرت شدن فرد و آسیب شخص شود و سوختگی های جدی در بدن ایجاد کند.
 
حسامی درباره دلایل قطع عضو در اثر برق گرفتگی با فشار قوی گفت: برق فشار قوی ایجاد قطع عضو می کند و «نکروز» ایجاد می کند و بافت فیبروز می شود، درست مانند فردی که بیماری های عروقی داشته باشد و دست و پاهایش سیاه می شود. همین اتفاق برای فردی که دچار برق گرفتگی شده است می افتد و باید در این صورت عضو را قطع کنند.
 
وی با اشاره به وجود پروتکل هایی در اورژانس در این باره و توصیه های اولیه به بیماران برق گرفته یادآور شد: اول باید اطرافیان بیمار با ۱۱۵ تماس بگیرند و سپس باید منبع اصلی برق را قطع کنند. منبع اصلی در منزل کنتور برق است و در کارخانجات و محل کار و مترو و سایر مکانهای عمومی باید به مسئول فنی اطلاع داده و برق را قطع نماییم.
 
مسئول آموزش اورژانس تهران خاطرنشان کرد: اگر منبعبرق، فشار قوی نباشد و اگر هم منبع اصلی پیدا نشد و یا امکان قطع برق نبود ، می توان با کمک وسایل عایق مثل چوب خشک و پلاستیک، برق را از فرد جدا کرد، اما اگر منبع فشار قوی است و امکان قطع منبع هم وجود ندارد، باید دقت کنیم که اگر در این شرایط می خواهیم مصدوم را جدا کنیم، در نظر داشته باشیم که برق فشار قوی حتی در فواصل نزدیک و حتی با وجود وسایل عایق هم امکان برق گرفتگی وجود دارد. برق فشار قوي، حالت قوسي داشته و مي تواند مسافت هاي دور را نيز تحت تأثير قرار دهد، در اين موارد مواد عايق، به هيچ وجه حفاظتي را ايجاد نخواهد کرد.
 
وی اظهار داشت: همچنین در زمان نجات مصدوم برق گرفتگی باید مراقب رطوبت زمین و پاشیدن مایعات باشند. همچنین اجازه حرکت به قربانی را ندهند و مصدوم را جابجا نکنند، مگر اینکه خطری در محیط باشد. علاوه بر این اجازه ندهند که مریض چیزی بخورد یا بیاشامد و در صورت امکان داروهای مصرفی مصدوم را شناسایی کنند.
 


اخباراخبار hseاخبار سلامت ایمنی بهداشت محیط زیستبرق گرفتگیچه بلایی سر بدن می آورد؟


نام *

 

دیدگاه شما *

 
  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8094

تعداد اعضا

2131

بازدید امروز

5163

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

3

میهمان آنلاین

24478301

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *  

ایمیل *    

متن پیام *  

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA