مصوبه‌هایی که نمک به زخم محیط زیست پاشیدند

بررسی عملکرد نمایندگان دوره نهم مجلس در حوزه محیط زیست نشان می دهد این تصمیمات گاه به ضرر محیط زیست و گاه قدمی برای بهبود آن بوده است.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، فرصت نمایندگان رو به اتمام است. شمارش معکوس بهارستان نشینان نهمین دوره مجلس شروع شده. نمایندگان مجلس نهم که عملکردشان از اواخر دولت قبل به اوایل دولت فعلی گره خورده در این ۴سال لایحه هایی به تصویب رساندند گاه مثبت گاه منفی.
 
بررسی عملکرد این نمایندگان در حوزه های مختلف نتایج متفاوتی دارد؛ محیط زیست یکی از حوزه هاست که از جهات مختلف تحت تاثیر تصمیمات بهارستان نشینان قرار گرفته. نماینده های دور نهم مجلس طی ۴سال فعالیت خود در حوزه محیط زیست در کل ۱۶ لايحه به تصویب رساندند که ۶ مصوبه زخم محیط زیست را درمان و ۱۰ مصوبه نمک به زخم محیط زیست پاشیده است.
 
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ تعاملات مجلس با محیط زیست اما به مصوبه ها ختم نشد و در مواردی انتقادات طیف خاصی از نمایندگان از ریاست سازمان محیط زیست گلوی محیط زیست ایران را فشار می داد.
 
طرح هایی مانند تحقیق و تفحص از سازمان حفاظت محیط زیست، ادغام سازمان حفاظت محیط زیست با سازمان جنگل ها،مراتع و آبخیزداری، حذف بودجه گردو غبار (با وجود فشار به معصومه ابتکار برای مقابله با ریزگردها) و جمع آوری امضا برای احداث جاده در جنگل ابر از جمله طرح های ناکام مجلس برای تصویب بود.
 
از طرف دیگر در حال حاضر لایحه های ضروری برای بهبود وضعیت حال حاضر محیط زیست همچنان در حال رفت و آمد در مجلس است. لایحه های هوای پاک، لایحه ارزیابی زیست‌محیطی، لایحه خاک و لایحه حفاظت از تالاب و دریاچه‌های ایران در حالی دستور کار مجلس قرار دارد که در این رابطه ابتکار روز گذشته گفت:«امیدواریم مجلس قبل از ورود به بحث بودجه به آن رسیدگی کند.»
 
 
عملکرد نمایندگان مجلس نهم در حوزه محیط زیست:
 
 
 مصوباتی که نتیجه‌ای علیه محیط زیست داشتند
 
1 لایحه قانون جامع منابع طبیعی
 
برای متجاوزانی که تا سال65 عرصه‌های منابع طبیعی را اشغال کرده و اکنون در تصرف دارند سند مالکیت صادر خواهد شد ضمن آنکه برای فرصت‌طلبان و سودجویانی که طی سال‌های 65 تا 89‌ عرصه‌های منابع طبیعی را به‌صورت غیرقانونی متصرف شده‌اند سند اجاره 99‌ساله صادر می‌شود. بدیهی است که چنین ماده‌ای نه‌تنها باعث صیانت و حفاظت نمی‌شود بلکه روحیه واگذاری زمین و تجاوز به عرصه‌های طبیعی را تشویق می‌کند.
 
2 جرم زدایی و قضازدایی
 
افزايش جرايم و تشديد تخلفات محيط زيستي و در نهايت باعث پيشروي بحران‌هاي كنوني و بروز معضل‌هاي جديد در اين حيطه می شود . در موضوع های شكار و صيد، نحوه جلوگيري از آلودگي هوا، حفاظت و بهره‌برداري از جنگل‌ها و مراتع، قانون حفظ و حمايت از منابع طبيعي و ذخاير جنگلي و ده‌ها قانون ديگر مجازات حبس و جزاي نقدي اگرچه به صورت ناكافي اما ديده شده است.
 
3 لغو محدودیت استقرار صنایع
 
هر كس می‌تواند در خارج از حریم شهرها و روستاها و در هر نقطه‌ای كه دلش خواست گلخانه،‌ دامداری،‌ مرغداری، ‌مزارع پرورش ماهی و سایر واحدهای تولیدی ‌كشاورزی و صنعتی و معدنی راه بیندازد.
این مجوز زمینه تخریب وسیع منابع طبیعی، جنگل ها و زمین های کشاورزی را فراهم می‌کند که بسیاری از کارشناسان را نگران کرده است. در نهایت بازگذاشتن دست زمین خواران برای تصرف زمین های روستایی. همچنین باعث راه یافتن فاضلاب های صنعتی و معدنی در زیست گاه های انسانی و حساس می شود.
 
4 تغییر قانون مجازات قاچاق اسلحه
 
زمینه را برای افرادی که سلاح غیرمجاز شکاری دارند، فراهم کرد تا مجوز قانونی بگیرند. با تصویب این قانون، بازار سلاح قاچاق داغ شد و همه دنبال سلاح قاچاق ارزان قیمت بودند. با این مصوبه آمار قابل توجهی بر حجم سلاح شکاری افزوده شد.
 
5 کاهش ۳۵درصدی اعتبارات سازمان
 
کاهش اعتبارات سازمان حفاظت محیط زیست ضربه ای بزرگ به بدنه این سازمان وارد آورده و دست سازمان را برای پیشبرد عملیات های بزرگ و جلوگیری از تخریب های گسترده محیط زیست بسته است.
 
6 سدسازی با رویکرد بهره برداری از منابع آب کشور
 
ایستا بودن آب، کمبود آب سفره های زیر زمینی، آبخیز داری، خشک شدن قنات ها و آب بندان ها؛ ساختن سدهای متعدد همچنین تشدید کننده چشمه های ریزگردها است.
 
7 حذف بودجه ۶۰میلیاردی مقابله با ریزگردها که در آخر به تصویب رسید
 
افزایش ریزگردها و عدم اعتبارات کافی برای مقابله با زمینه های ایجاد گردو غبار
 
8 بهره برداری از معادن در مناطق حفاظت شده که توسط علی لاریجانی ملغی اعلام شد
 
از بین رفتن حیات‌وحش موجود در درون مناطق چهارگانه محیط زیست و عدم امنیت جانی و روانی آنها، از بین رفتن پوشش گیاهی مناطق حفاظت شده
 
9 فروش پارک پردیسان
 
واگذاری پارک پردیسان به شهرداری و از بین رفتن طبیعت وسیع آن که زیستگاه جانوران زیادی نیز هست.
 
10 انحلال شورای عالی محیط زیست
 
نابودی دریاچه پریشان، خشک شدن دریاچه ارومیه، از سرگرفته شدن احداث کنارگذر تالاب انزلي، عبور جاده از جنگل ابر و جنگل ارسباران، احداث جاده در جنگل گلستان، خشک شدن زاینده رود و بی آبی کارون، برنامه فروش آشوراده و احداث پتروشيمي در گلستان و گيلان تنها نمونه هایی از تاثیر لغو این شورا بر محیط زیست بوده.
 
 
 
مصوبات زیست محیطی
 
۱ الحاق دولت به پروتکل کنوانسیون پیشگیری از آلودگی های دریایی ناشی از تخلیه پسماند و سایر مواد آلاینده
 
در این پروتکل، تمام شناورهایی که در دریاها و آب های دولت های عضو، تردد می کنند موظف به جلوگیری از تخلیه پسماند خود در آب های منطقه هستند. این پروتکل نقش موثری در پیگیری و پیشگیری از آلودگی های ناشی از شناورها خواهد داشت.
 
۲ پروتکل حفاظت از دریای خزر در برابر آلودگی های ناشی از منابع و فعالیت های مستقر در خشکی
 
۵۰ درصد آلودگی های سواحل و آب های زیرزمینی، منشاء خشکی دارد و از این رو تصویب این پروتکل نقش بسزایی در ایجاد تعامل برای جلوگیری از آلودگی با منشاء خشکی و آثار بسیار مخرب آن بر اکوسیستم خزر که ناشی از فعالیت های صنعتی و رهاسازی پساب های شهری، کشاورزی، صنعتی و نفتی است، خواهد داشت.
 
۳ موافقت نامه همکاری در مورد آب و هوا شناسی دریای خزر
 
باتوجه به اهميت كنوانسيون چهارچوب حفاظت از محيط زيست دريايي درياي خزر (كنوانسيون تهران) به عنوان يكي از ساز و كارهاي توسعه همكاري هاي منطقه اي بين طرفها شناخته شده است.
با تأكيد بر ضرورت ايجاد و توسعه سامانه منطقه اي براي دستيابي به اطلاعات آب و هواشناسي در درياي خزر و تبادل آن به منظور تسهيل در حل مشكلات اقتصادي، اجتماعي و زيست محيطي در منطقه
 
۴ کنوانسیون میناماتا در مورد کنترل آلودگی ناشی از جیوه
 
به دلیل اثرگذاری بسیار مخرب آلودگی های جیوه بر سلامت اکوسیستم و محیط زیست، این لایحه به تصویب مجلس رسید. جیوه از طریق دستگاه تنفسی جذب شده و به معده و روده آسیب می رساند. همچنین وجود آن در هوا خطرناک است.
 
۵ لایحه توسعه انرژی های تجدید پذیر
 
گامی مؤثر در افزایش مصرف این نوع انرژی ها و حفاظت از محیط زیست شهری است. ‏ کاهش آلودگی هوا و جلوگیری از تغییرات اقلیمی. کاهش وابستگی به نفت، حفظ محیط زیست و در نهایت منجر به توسعه پایدار می شود.
 
۶ اصلاح کنوانسیون بازل در خصوص کنترل انتقال برون مرزی مواد زائد و زیان بخش و دفع آن ها
 
طبق این لایحه، از انتقال مواد زائد از کشوری به کشور دیگر جلوگیری و از انتشار آلودگی پیشگیری می شود
 
 


اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseاخبار hseمصوبه‌هایی که نمک به زخم محیط زیست پاشیدند


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8102

تعداد اعضا

928

بازدید امروز

7107

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

166

میهمان آنلاین

24502047

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA