مراکز رادیولوژی در آستانه ورشکستی و تعطیلی

به گزارش فارس، عبدالرسول صداقت که به مناسبت برپایی بیست و هشتمین کنگره رادیولوژی ایران (26 تا 29 اردیبهشت در هتل المپیک) سخن می گفت با اعلام این خبر افزود: از آنجا که رشته رادیولوژی 90 درصد نیاز خود را در زمینه تجهیزات مصرفی و غیر مصرفی از خارج کشور تامین می‌کند به شدت تحت تاثیر گرانی نرخ ارز، تحریم‌های بانکی و تحریم فروش دستگاه به ایران قرار دارد.

وی ادامه داد: برای مثال قیمت گاز هلیوم که جزو مواد مصرفی دستگاه های MRI است، کمتر از یک سال پیش لیتری 12 هزار تومان بود، اما در حال حاضر به هر لیتر 65 هزار تومان رسیده است.

به گفته صداقت، تنها افزایش 60 درصدی تعرفه‌ها می تواند، مراکز رادیولوژی را از بحران فعلی نجات دهد، این در حالی است که طی جلساتی که انجمن رادیولوژی ایران با شورای عالی نظام پزشکی داشته، حداکثر افزایش تعرفه ها تا سقف 30 درصد مصوب شده و در برخی موارد این افزایش تنها 10 تا 15 درصد تعیین شده است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر دستگاه های سی تی اسکن و MRI در مراکز درمانی با کمبود قطعات و نبود گاز هلیوم مواجه هستند که این وضعیت سبب تعطیلی برخی از این مراکز شده و برخی دیگر را در شرف تعطیلی قرار داده است.

رئیس انجمن رادیولوژی ایران با ابراز تاسف از اینکه عده‌ای سودجو از این وضعیت سوء استفاده کرده، برخی نیازهای مراکز رادیولوژی را با قیمتهای گزاف به آنان ارائه می دهند، گفت: در صورت تمایل وزارت بهداشت به ویژه اداره تجهیزات پزشکی این وزارتخانه به شناسایی این افراد، انجمن آمادگی دارد تا با معرفی آنها، این وزارتخانه را در جهت رسیدگی و حل مساله یاری دهد.

وی یادآور شد: از سوی دیگر سازمان تامین اجتماعی با گذشت یک سال نسبت به پرداخت بدهی مراکز رادیولوژی اقدام کرده، این بدان معناست که یک سال پول مراکز رادیولوژی نزد تامین اجتماعی بوده و با احتساب نرخ تورم( حداقل 20 درصد ) و افزایش بهای ارز این مراکز شدیدا متضرر شده‌اند.

صداقت با اشاره به نوسانات نرخ ارز افزود: در سال گذشته مراکز رادیولوژی تجهیزات و مواد مصرفی خود را با ارز 1200 تومان تهیه می‌کردند، اما حالا با گذشت یک سال که نرخ ارز به بیش از 1800 تومان رسید، سازمان تامین اجتماعی تنها بدهی مراکز رادیولوژی را پرداخت کرده که کاهش ارزش پول ملی در این مدت زیانهای سنگینی را متوجه این مراکز کرده است.

وی با اشاره به اینکه اعتقاد اعضای انجمن رادیولوژی ایران در نظرگیری وضعیت اقتصادی مردم با هدف استفاده از امکانات مراکز رادیولوژی است، تصریح کرد: برای حل این معضل دولت می بایست، راه حل پیدا کند و با افزایش سهم بیمه ها، سرانه درمان را افزایش دهد.

رئیس انجمن رادیولوژی ایران گفت: سهم بیمار از پرداخت بیمه می بایست 30 درصد و سهم بیمه ها 70 درصد باشد در حالی که این امر در حال حاضر برعکس بوده و مردم 70 درصد هزینه های درمانی را از جیب پرداخت می کنند و سهم بیمه ها در این میان حدود 30 درصد است.

وی با ابراز تاسف از این که دولت در زمینه پرداختن به موضوع سلامت و اختصاص بودجه به این امر و نظارت کافی بر اجرای صحیح قانون، وظیفه خود را به درستی انجام نداده است، خاطر نشان ساخت: تقویت بیمه ها از سوی دولت هم سبب کمک به بیمار و هم حفظ بقای مراکز ارایه خدمات رادیولوژی می شود.

صداقت یادآور شد: در بیست و هشتمین کنگره رادیولوژی ایران که 26 تا 29 اردیبهشت در محل هتل المپیک تهران برگزار می شود، بخشی از موضوع کنگره به مدیریت در رادیولوژی اختصاص دارد که مباحث اقتصادی مربوط به اداره مراکز رادیولوژی را شامل می شود.

وی ادامه داد: از آنجا که بخش مهمی از اقتصاد مراکز درمانی به ویژه مراکز دولتی بر دوش مراکز رادیولوژی است، دولت می بایست، توجه ویژه ای به این رشته داشته باشد، این در حالی است که هنوز در وزارت بهداشت اداره ای به نام رادیولوژی وجود ندارد.

رئیس انجمن رادیولوژی ایران ابراز امیدواری کرد، مسئولان وزارت بهداشت که از آنان برای شرکت در میزگرد مدیریت رادیولوژی که همزمان با بیست و هشتمین کنگره رادیولوژی ایران برگزار می شود، حضور یابند.

بیست و هشتمین کنگره رادیولوژی ایران با هدف ارائه جدیدترین شیوه های تصویربرداری پزشکی از سوی انجمن رادیولوژی ایران و با حضور جمعی از متخصصان داخل و خارج کشور 26 تا 29 اردیبهشت امسال در هتل المپیک تهران برگزار می شود.




نام *

 

دیدگاه شما *

 
  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8095

تعداد اعضا

137

بازدید امروز

6132

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

2

میهمان آنلاین

24482439

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *  

ایمیل *    

متن پیام *  

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA