قانونی برای پیشگیری برخورد شناورها با آبزیان بزرگ در کشور وجود ندارد

  داود میرشکار روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: سالانه شاهد تلف شدن تعدادی از آبزیان بزرگ مانند نهنگ ها و دلفین ها در سواحل کشور هستیم که بیشترین علت این تلفات برخورد شناورها با این آبزیان است.
وی با بیان اینکه از 6 ماه گذشته تاکنون سه نهنگ در سواحل استان بوشهر به گل نشسته است، اظهار کرد: بررسی لاشه این نهنگ ها نشان داد که علت مرگ آنها برخورد با شناورها بوده است.
وی تاکید کرد: در کشور ما قوانین مشخصی برای محدود کردن تردد شناورها در دریاها و اقیانوس ها و حداقل در مسیر حرکت آبزیان بزرگ وجود ندارد که برای این منظور دو سازمان حفاظت محیط زیست و بنادر و دریانوردی در حال مذاکره و رایزنی هستند.
میرشکار ادامه داد: سازمان بین المللی دریانوری ( IMO ) قوانینی در مورد نحوه تردد شناورها در آبها دارد که بر اساس این قوانین برخی کشورها برای اینکه شناورها با آبزیان برخورد نکنند یک سری محدودیت ها ایجاد و قوانین ویژه ای برای تردد در محیط های آبی کشور خود تنظیم کرده اند.
وی افزود: به این صورت که اگر نهنگی یا دلفینی در آبهای این کشورها دیده شود به مرکز بندری که برای این کار تجهیز شده اطلاع داده می شود و آن مرکز به تمام شناورهایی که در آن مسیر در حال تردد هستند حضور آن آبزی را اعلام می کند از این رو شناورها با سرعت کمتری در مسیر حرکت می کنند.
مدیرکل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پستانداران بزرگی مانند نهنگ ها و دلفین ها قدرت ردیابی بسیار قوی دارند و در صورتی که شناوری به آنها در حال نزدیک شدن باشد از مسیر خارج می شوند اما برخوردها زمانی رخ می دهد که این حیوانات برای هواگیری به سطح آب می آیند که در این صورت سرعت آنها بسیار کم می شود و به علت عظیم الجثه بودن قدرت مانورشان نیز کاهش می یابد از این رو با شناور برخورد می کنند.
میرشکار افزود: نهنگ ها ودلفین ها به ویژه نهنگ ها گونه های مهاجر و موجودات آبهای آزاد و اقیانوس ها هستند و در جستجوی غذا به خلیج فارس وارد و بعد دوباره مسیر اقیانوس را در پیش می گیرند بنابراین سازمان محیط زیست باید سیستم های ردیابی مسیر این آبزیان را نصب کند تا از مسیر تردد آنها مطلع شود.
وی گفت: آخرین نهنگی که به علت برخورد باله اش با شناورها در حوالی روستای جبرانی شهرستان دیر در استان بوشهر به گل نشسته بود حدود 13 متر طول و 10 تن وزن و از گونه نادر ' براید' بود.

 

منبع : خبرگزاری ایرنا


 


اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseقانونپیشگیری برخورد شناورهاآبزیان بزرگکشور


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8101

تعداد اعضا

6433

بازدید امروز

5514

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

30

میهمان آنلاین

24500445

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA