دریای خزر مورد غفلت قرار گرفته است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه گیلان، پروین فرشچی امروز در همایش توسعه دریامحور و حفاظت از محیط زیست دریایی که به همت پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی در سالن اجتماعات اداره‌کل محیط زیست گیلان برگزار شد، گفت: پیوند جهاددانشگاهی گیلان با محیط زیست فرصتی مغتنم برای محیط زیست گیلان است تا چالش‌های زیست محیطی استان رو به بهبودی بروند.

وی ادامه داد: در برنامه چهارم توسعه برنامه‌های خوبی در جهت حفظ محیط زیست کشور وجود داشت و در برنامه پنجم هم برنامه‌ریزی‌های موثری صورت گرفته بود اما متاسفانه خیلی از آنها اجرایی نشد.

وی گفت: در برنامه ششم یکی از مسائلی که در تاریخ کشور ما کم‌نظیر و به آن توجه ویژه شده است، توجه به حفاظت از محیط زیست دریایی است.

محیط زیست خزر مورد غفلت واقع شده است

فرشچی با اشاره به اینکه دریای خزر مورد غفلت قرار گرفته است، افزود: بهره‌برداری از خزر فقط در حد صید ماهیان خاویاری و تردد باقی مانده است این در حالیست که توجه به سرمایه‌گذاری‌های طبیعت‌گردی می‌تواند موجب رونق توسعه استان در کنار حفاظت از محیط زیست دریای خزر شود.

معاون دریایی سازمان محیط زیست با بیان اینکه هنوز پتانسیل‌های خزر در جهت توسعه کشور ناشناخته باقی مانده است، خاطرنشان کرد: در بخش توسعه و توجه به انرژی‌های پاک و گردشگری، کار زیادی در کشور انجام نشده است.

وی با اشاره به اینکه ایران با 12 کشور در منطقه هم مرز است، گفت: در 10 سال آینده 60 درصد فعالیت‌های کشور در سواحل انجام خواهد شد.

توسعه در استان‌های شمالی همراه با توجه به محیط زیست خزر باشد

فرشچی با بیان اینکه در استان‌های شمالی توسعه استان‌ها حتما باید با رویکرد توسعه پایدار حفظ محیط زیست خزر انجام شود، گفت: در حال حاضر سهم اشتغال ما از فعالیت‌های دریایی کمتر از یک درصد است. 70 درصد از مرزهای ما در خشکی و 30 درصد از مرزهای ما آبی است، این درحالیست که 93 درصد از صادرات و واردات کشور در مزر آبی انجام می‌شود.

در شتاب‌زدگی توسعه باید دقت شود

فرشچی گفت: در کشور 5800 کیلومتر نوار ساحلی وجود دارد و با افزایش جمعیتی که در حال وقوع است باید در شتاب‌زدگی توسعه دقت شود زیرا بدون رعایت الزامات زیست محیطی شاهد فاجعه خواهیم بود.

وی به نابودی 900 هزار قلاده فوک خزری در 25 سال گذشته خبر داد و گفت: در حال حاضر فقط 100 هزار قلاده فوک در خزر وجود دارد.

900 هزار قلاده فوک خزری نابود شد

فرشچی جلوگیری از ورود انواع پسماندها و زباله‌ها به خصوص زباله‌های پلاستیکی به خزر را از اولویت‌های کاری سازمان محیط زیست کشور عنوان کرد و گفت: پساب‌های شهری در همه استان‌ها از جمله مشکلات محیط زیست در کشور است و قرار بود در برنامه پنجم همه شهرهای بالای 30 هزار نفر حتما دارای تصفیه‌خانه باشند اما این امر محقق نشد.

وی تاکید کرد: لازم است برای سواحل جزایر کشور قوانین زیست محیطی مشخص‌تری داشته باشیم و انجام این کار را در سازمان محیط زیست کشور در دست کار است.

به گارد ساحلی نیاز مبرم داریم

فرشچی با بیان اینکه عدم رعایت حق‌آبه‌های تالاب‌های کشور برای ما مشکلات زیادی فراهم کرده است، اضافه کرد: فقدان یگان حفاظت از محیط زیست دریایی (گارد ساحلی) که خیلی از کشورها از آن برخوردارند نیز محیط زیست کشور ما رنج می‌دهد.

وی ادامه داد: تقویت فرهنگ دریا دوستی و حفاظت از محیط زیست دریای کشور از سیاست های کلان معاونت محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست کشور است.

فرشچی در ادامه گفت: برنامه داریم تا حداقل 30 درصد به کیفیت آموزش علوم و فنون دریا براساس شاخص‌های نسبت دانشجو به استاد بهبود یابد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست گفت: آموزش سالانه 2500 نفر متناسب با مشاغل دریا از اهداف کلان سند توسعه دریایی کشور محسوب می‌شود.

فرشچی با اشاره به اینکه آمایش سرزمین برای خیلی از سواحل و جزایر کشور انجام نمی‌شود، تصریح کرد: تسهیل دسترسی همگانی به دریا، مدیریت منابع آلاینده با منشاء خاکی از راهبردهای معاونت محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست کشور است.

وی ادامه داد: در برنامه ششم پیشگیری از بروز آلودگی‌های دریایی، آمادگی با مقابله و کاهش حوادث منجر به آلودگی‌های دریایی را نیز در دستور کار داریم.

 

منبع : خبرگزاری ایسنا



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseدریای خزرمعاون دریایی سازمان محیط زیستفرهنگ دریادوستیآلودگی دریاییسواحل


نام *

 

دیدگاه شما *

 
  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8098

تعداد اعضا

3525

بازدید امروز

6195

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

219

میهمان آنلاین

24492022

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *  

ایمیل *    

متن پیام *  

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA