بازگشت کمبود ید به کشور، تصویب و تجویز مکمل ید برای زنان باردار

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ،دکتر « فریدون عزیزی » که در نشست حذف کمبود ید در کشور در پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم علوم پزشکی شهید بهشتی، سخن می گفت ، این شواهد را براساس نتایج بررسی ها در مورد میانه ید ادرار در سه پایش سال های 1368 ، 1375 و 1380 عنوان کرد.
این فوق تخصص غدد ، همچنین به کمبود ید نمک مصرفی خانوارهای کشور در سال 1386 اشاره کرد و گفت: این روند در سال گذشته در پی نتایج به دست آمده از پایش های ملی ادامه داشته است بنابراین ضروری است در برنامه های سلامت در این حوزه تجدید نظر شود.

تصویب و تجویز مکمل ید برای زنان باردار 
وی افزود: بررسی های این پژوهشکده نشان می دهد که مصرف ید در جامعه نه تنها نارسایی دارد که این نارسایی در زنان باردار نیز دیده شده است.به گزارش خبرنگارایرنا ، در این جلسه بر ید دار کردن تمام نمک های مصرف خانوار به میزان 40 گاما (PPM) و در محدوده 30 تا 60 گرم تاکید شد.همچنین در این جلسه مکمل ید برای زنان باردار به میزان 150 میکروگرم تصویب و تجویز شد که این موضوع بر عهده دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت ، درمان وآموزش پزشکی قرار گرفتبر اساس این گزارش ، مقرر شد ، مکمل ید برای زنان باردار در سه ماهه اول در ترکیب با اسید فولیک و در سه ماهه بعدی به صورت جداگانه با همکاری معاونت بهداشتی و غذا و دارو به صورت مجانی در سیستم بهداشتی وارد شود.

واگذاری کمیته کشوری مصرف نمک به مدیریت بیماری های غیر واگیر 
به گزارش ایرنا ، دکتر« علی اکبر سیاری» معاون بهداشتی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در این جلسه کمیته کشوری مصرف نمک را با وظایف سه گانه به سرپرست مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و معاون فنی وزارت بهداشت با همراهی دفتر بهبود تغذیه واگذار کرد.براساس این گزارش ، تعیین میزان ، نمک سالم و ید دار بودن آن تحت عنوان وظایف سه گانه کمیته کشوری مصرف نمک ید لحاظ شده است.

تاکید بر الزام صنایع بر استفاده از نمک ید دار 

دکتر « علیرضا دلاوری » مشاور وزیر و رییس شورای سیاستگذاری سلامت وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی بر نواقص مراقبت اشاره کرد و آن را عاملی گمراه کننده در تفسیر نتایج برشمرد.دلاوری در این راستا ملزم کردن صنایع بر استفاده از نمک یددار را مورد تاکید قرار داد.وی همچنین متذکرشد: در شورای عالی معاونین مطرح و وعده داده شده است که طی دو هفته آینده نتایج مبنی بر ، بر طرف شدن خلا بین بهداشت محیط ، غذا و دارو ، اصناف و تعزیرات نیزاعلام شود .به گزارش ایرنا ، تشدید نظارت بهداشت محیط و سازمان غذا و دارو هم در همین رابطه برای جلوگیری از ادامه فعالیت کارخانجات در تولید نمک بدون ید برای مصارف خانگی ، مورد اتفاق نظر شرکت کنندگان در جلسه نشست حذف کمبود ید در کشور قرار گرفت.

پایش مستمر در کارخانجات تولید نمک

دکتر « زهرا عبداللهی » رییس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت نیز در جلسه حذف کمبود ید در کشور گفت : وضعیت موجود با استناد به میانه ید ادرار ، نشان می دهد که چند استان در کشور از لحاظ کمبود ید ، مشکلات بیشتری دارند.
عبداللهی گفت : پایش مستمر در کارخانجات تولید نمک در حال انجام است اما برخورد با واحدهای غیر مجاز تولید ،نقص دارد که مقرر شد این موضوع توسط صنف و نیروی انتظامی انجام و پیگیری های آن توسط معاونت بهداشتی وزارت بهداشت صورت گیرد.

نبود قانون نظارتی بر نمک کوبی ها 
و اما دکتر « جعفر جندقی» معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سمنان به نبود قانون نظارتی برنمک کوبی ها به عنوان یکی از چالش های مهم این تاکید کرد.بر اساس این گزارش ، ید دار شدن نمک های مصرف خانوار به میزان 40PPM ، اطلاع رسانی و افزایش آگاهی جامعه به طور مستمر ، پایش مستمر، منظم و مدیریت شده وزارت بهداشت ، فعال نگاه داشتن کمیته کشوری مبارزه با کمبود ید و تصویب و تجویز مکمل ید به میزان 150 میکروگرم در روز برای زنان باردار از اهداف جلسه حذف کمبود ید در کشور است.

 

منبع : خبرگزاری ایرنا



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseکمبودیدزنان باردارنمک ید دارپایش کارخانجات


نام *

 

دیدگاه شما *

 
  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8098

تعداد اعضا

3793

بازدید امروز

6195

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

154

میهمان آنلاین

24492290

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *  

ایمیل *    

متن پیام *  

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA