فرونشست زمین در یک میلیون هکتار از اراضی کشور/ 50 تن فرسایش خاک در هر هکتار

به گزارش خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ‌خداکرم جلالی در همایشی که به مناسبت هفته منابع طبیعی با همکاری تشکل‌های مردمی در سالن اجتماعات سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور برگزار شده بود، افزود: بهره‌برداری‌های بی‌رویه از منابع طبیعی، زندگی بشر را دچار چالش‌های بسیاری از جمله تغییر اقلیم، کمبود آب شیرین، بیابان زایی، کاهش تنوع زیستی و پیامدهایی نظیر خشکسالی، سونامی و بیماریهای ناشناخته کرده است.

وی ادامه داد: در کشور ما نیز به دلیل بهره‌برداری‌های بی‌رویه از منابع با معضلاتی از جمله خشک شدن دریاچه ارومیه نابودی رودخانه‌ها و سایر تالاب‌ها، بیلان منفی دشت‌های کشورو آلودگی هوا مواجه هستیم.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه منابع طبیعی شامل آب، هوا، خاک و پوشش گیاهی می‌شود افزود: برای سوزاندن یک گرم بنزین باید 15 گرم اکسیژن سوزانده شود. همچنین 2.2 گرم نیز ترکیبات کربنی و سمی وارد هوا خواهد شد که برای جلوگیری از این خسارات یا باید منابع آلاینده را متوقف کنیم و یا اینکه آنرا از طریق ایجاد فضای سبز و جنگل و مرتع جبران کنیم.

جلالی اضافه کرد: برای اتومبیلی که 30 لیتر بنزین می‌سوزاند اکسیژن از دست رفته و آلاینده وارد هوا را جبران کنیم باید چهار هکتار فضای سبز، باغ و جنگل وجود داشته باشد اما با این حال مشاهده می‌کنیم که کمتر اثری از باغ‌ها در کلان شهر تهران باقی مانده است.

معاون وزیر کشاورزی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد نهضت فراگیر منابع طبیعی اظهار کرد: اشتیاق و توجه مردم نسبت به موضوع فضای سبز، منابع طبیعی و محیط زیست بسیار امید بخش است که باید بتوانیم از این ظرفیت برای حفظ و توسعه منابع طبیعی کشور استفاده کنیم.

وی با اشاره به شعار امسال هفته منابع طبیعی (منابع طبیعی؛ با مردم؛ برای مردم) اظهار کرد: اگر این شعار تحقق پیدا نکند هیچگاه نمی‌توانیم منابع طبیعی را حفظ کرده و بهره‌برداری پایدار داشته باشیم.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار کرد: اگر همین رویه ادامه پیدا کند با شور و قلیایی شدن آب چاه‌ها و خشک شدن آنها چالشی جدی در زمینه امنیت غذایی خواهیم داشت به همین دلیل بر اساس آینده‌نگری مجبور هستیم که برای حفظ نسل معاصر و نسل‌های آینده کشور به موضوع محیط زیست اهمیت دهیم.

افزایش بهره‌برداری از منابع طبیعی در پی فاز اول هدفمندی یارانه‌ها

جلالی با بیان اینکه در زمینه حفظ، احیا و توسعه منابع طبیعی با چند چالش اساسی مواجه هستیم، مساله هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت سوخت را یکی از این چالش‌ها دانست و گفت: پس از اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها مصرف سوخت هیزمی از پنج میلیون مترمکعب به هشت میلیون یا به عبارتی 60 درصد و مصرف سوخت بوته‌ای نیز از 300 هزار تن به 600 هزار تن رسیده است که نشان می‌دهد در مصرف سوخت بوته‌ای افزایش 100 درصدی داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه ممکن است در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها تخریب منابع طبیعی برای تولید سوخت افزایش پیدا کند افزود: اگر بخواهیم منابع طبیعی داشته باشیم ابتدا باید با پدیده فقر و بیکاری مبارزه کرده و چاره‌ای برای اداره معیشت مردم اندیشید.

حضور دام بیش از دو برابر ظرفیت منابع طبیعی کشور

معاون وزیر کشاورزی حضور دام در جنگل‌ها و مراتع را چالش دوم پیش روی محیط زیست و منابع طبیعی کشور خواند و گفت: در حال حاضر دو برابر ظرفیت منابع طبیعی کشور دام وجود دارد که اجازه نمی‌دهد نهالهای جدید بروید و اکنون در جنگل‌های زاگرس تنها شاهد تک درخت‌هایی با سنین بالا هستیم. در حالی که جنگل متعادل،‌مناسب و پویا باید درختانی با همه سنین داشته باشند.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به فراگیری پدیده زغالی بلوط و نابودی جنگل‌های زاگرسی کشور اظهار کرد: آفات و بیماری‌هایی که در عرصه‌های جنگلی کشور رخ می‌دهد عوامل ثانویه نابودی جنگل‌های زاگرس هستند که ناشی از همین فشارها بر عرصه‌های منابع طبیعی است و اکنون مشاهده می‌کنیم که یک میلیون هکتار از مساحت شش میلیون هکتاری جنگل‌های زاگرس به این آفت آلوده شده و 15 درصد از این مقدار نیز به کلی خشکیده است.

50 تن فرسایش در هر هکتار

جلالی فرسایش آبی و خاکی را در کشور یکی از اساسی‌ترین چالش‌های منابع طبیعی کشور خواند و گفت: بر اساس بررسی‌ها 6.5 میلیون هکتار کانون بحرانی بیابان‌زایی در کشور داریم و میزان فرسایش بادی به 50 تن در هر هکتار می‌رسد.

وی ادامه داد: همچنین از نظر فرسایش آبی 16.7 تن فرسایش خاک داریم که باعث شسته شدن خاک‌های حاصلخیز کشور می‌شود و باید هرچه سریعتر برای آن چاره‌ای اندیشید.

معاون وزیر کشاورزی با بیان اینکه قبل و پس از انقلاب اسلامی اقدامات خوبی در جهت بیابان زدایی انجام شده افزود: در حال حاضر هفت میلیون هکتار طاغ‌زار،‌ گزنه زار و سایر گونه‌ها داریم که باعث شده امنیت 78 شهر کشور تامین شود.

آبخیزداری درمان همه دردهای منابع طبیعی کشور

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه آبخیزداری درمان همه دردهای منابع طبیعی کشور است، افزود: با وجود اینکه سالهاست در کشور ما این فناوری شناخته شده اما خیلی مورد توجه نبوده است و این در حالیست که در سراسر دنیا اهمیت این موضوع اثبات شده و بسیاری از کشورها در حال شکستن سدهای خود هستند.

وی با بیان اینکه انتظار داریم در همه کارها در جهت عمران و آبادانی مساله آبخیزداری در نظر گرفته شود افزود: زمانی که بحث اقتصاد مقاومتی مطرح شد در مجمع تشخیص مصلحت نظام در کمیسیون زیربنایی جلساتی داشتیم که ببنیم کدام موارد باید جزو اولویت کشور قرار گیرد که با توجه به محدودیت منابع آب کشور زیربنایی ترین، اثرگذارترین و زودبازده ترین اقدام آبخیزداری است.

می‌توان سالانه سه میلیون هکتار عملیات آبخیزداری انجام داد

جلالی گفت: می‌توانیم سالانه سه میلیون هکتار عملیات آبخیزداری انجام دهیم اما طی سالهای اخیر مجموع طرح‌های آبخیزداری به 10 درصد این مقدار نیز نمی‌رسد.

 

 

منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseفرونشت زمینفرسایش خاکمنابع آلایندههفته منابع طبیعیتغییر اقلیمدامآبخیزداری


نام *

 

دیدگاه شما *

 
  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8099

تعداد اعضا

776

بازدید امروز

5514

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

2

میهمان آنلاین

24494788

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *  

ایمیل *    

متن پیام *  

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA