ترسیم سیاست های زیست محیطی شرکت ملی مس

سیاری از صنایع مختلف در دنیا به مثلث پایداری که شامل اقتصاد، اجتماع و محیط زیست است معتقدند و با تمسک جستن به این مثلث طلایی به مسولیت های خود عمل می نمایند. در صورتیکه بین این سه مولفه تعادل برقرار نباشد پایداری بنگاههای اقتصادی به خطر می افتد. می توان نتیجه گیری کرد که توجه به این پارامترها حفظ کیفیت محیط، افزایش سطح رفاه جامعه، حفاظت از محیط زیست، حفظ منابع و بهره وری را به همراه خواهد داشت. بنابراین در یک کلام توسعه پایدار عصاره اصلی این دیدگاه خواهد بود.
اما در این بین شرکت ملی صنایع مس را نمی توان مستثنی کرد و می توان گفت این شرکت بعنوان یک بنگاه بزرگ اقتصادی از این دیدگاه تبعیت کرده تا همه ذینفعان خود را در این محدوده مورد توجه قرار دهد. اقدامات انجام شده و در دست اجرا در خصوص کاهش آلایندگی و مصرف بهینه انرژی موجب تقدیر سازمانهای نظارتی منجمله سازمان حفاظت از محیط زیست و حتی برخی از مجامع بین المللی مرتبط با حفاظت از طبیعت از این شرکت شده است. در این ارتباط خبرنگار ایرن در گفت و گو با کارشناس ارشد محیط زیست شرکت ملی صنایع مس سیاست های زیست محیطی این مجموعه را مورد پرس و جو قرار داده است که خلاصه توضیحات ایشان را در این ارتباط در ادامه می خوانید.
مهندس افشون در این ارتباط به خبرنگار ایرن گفت: حفاظت از محیط زیست تنها به یک سازمان خاص مربوط نمی شود بلکه هر شخص در هر محیطی که مشغول است، وظیفه دارد که در محدوده اختیارات و وظایف خود برای حفظ طبیعت و محیط زیست تلاش نماید. هرچند که سازمان حفاظت محیط زیست تمام سعی خود را برای ممانعت از گسترش آلودگی ها ورعایت قوانین و استانداردها انجام می دهد ولی بدون همکاری تمامی اقشار جامعه این تلاش مسمر ثمر نخواهد بود. به عبارتی اقدام عملی برای حفظ محیط زیست باید از هر یک از ما شروع شود و نباید منتظر نتیجه بخش ماندن فعالیت های سازمان های متولی بمانیم. هرکدام از ما به اندازه مسئولیتمان تاثیرگذار هستیم ، اما این مسئولیت در بین سازمان ها و افراد مختلف اندازه متفاوتی دارد ولی هر کس به اندازه خودش مسؤل است.
وی افزود: به نظر ما در مرحله اول داشتن اعتقاد قلبی به نیازمند بودن به محیط زیست سالم و پاک الزامی است. حفاظت از محیط زیست از یک حرکت کوچک شروع می شود تا یک اقدام بسیار بزرگ ادامه می یابد. بنابراین ما باید این زنجیره را از جزء به کل و به تناسب مسؤلیت هر کس مد نظر قرار دهیم. این اعتقاد در شرکت ملی صنایع مس نیز از مدیریت محترم عامل شرکت تا همکاران محترم در خط تولید جاری و ساری است و از حدود 3 سال پیش به این سو شدت آن چندین برابر شده است و کاهش آلاینده ها و رسیدن به استانداردها و حفاظت از محیط زیست در زمره امور حساس و مهم، و همتراز با تولید که از مهمترین رسالت شرکت است قرار گرفته است زیرا معتقدیم حفاظت از محیط زیست برای ما نوعی سرمایه گذاری است و صرفه اقتصادی بهمراه دارد. در ادامه، رعایت الزامات قانونی و استاندارد ها، حفظ منابع، استفاده از تکنولوژی های سازگار با محیط زیست، تعامل و استفاده از توان کارشناسی و مدیریتی سازمانهای نظارتی، تعامل با دانشگاهای معتبر، استفاده ار تجربه و دستاورد های موفق سایرین، مدیریت کاهش آلودگی از مبدأ و افزایش دانش کارشناسی همکاران و .... از اهم سیاست های اصلی شرکت در توجه به حفاظت از محیط زیست است.

محمد رضا افشون در خصوص اینکه در شرکت ملی صنایع مس چه ساز و کاری در نظر گرفته شده است که از تجارب مثبت صنایع مس در سایر نقاط دنیا برای کاهش مضرات زیست محیطی فرآیند تولید مس بهره گیری شود افزود: ما در حوزه سیاست گذاری و تعریف اهدافمان آن چیزی که در درجه اول مورد نظرمان قرار میگیرد الزامات قانونی و رعایت استاندرادها است و این موضوع بعنوان مهمترین محملی است که وضعیت مطلوب شرکت ها با آن سنجیده می شود و حتی فاصله گرفتن از استاندارد ها و کاهش هرچه بیشتر آلاینده ها، موثر بودن اقدامات اصلاحی و کنترلی را به ما گوشزد می کند بنابراین بررسی استانداردهای برخی کشورها تا اندازه ای معرف خوبی برای سنجش عملکرد ما با سایرین خواهد بود. بازدید میدانی از اقدامات موفق شرکتها، حضور فیزیکی در نمایشگاه ها و همایش های بین المللی، برگزاری دوره های آموزشی و کاربردی در سایر کشورها، دعوت از متخصصین شرکت ها برای حضور در مجتمع های تولیدی ما و .... از جمله اهم ساز و کار های است که در شرکت مس طرح ریزی و در حال پیگیری است.

 

 

منبع : IREN.IR



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseشرکت ملی مسسیاست های زیست محیطیآلایندهبهداشتاستاندارد


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8102

تعداد اعضا

3623

بازدید امروز

7107

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

288

میهمان آنلاین

24504741

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA