بلاتکلیفی تعرفه‌های درمانی

علیرضا زالی، معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام‌پزشکی ایران، گفت: علت برگزار نشدن جلسه هفته گذشته شورای‌عالی بیمه به‌منظور بررسی تعرفه‌های درمانی سال 91 مخالفت نظام‌پزشکی و وزارت بهداشت با پیشنهاد بیمه‌ها بود. وی گفت: در تعرفه‌های امسال اعلام کردیم که از رشد 25درصدی تعرفه‌ها در بخش خصوصی و دولتی عقب‌نشینی نخواهیم کرد اما بیمه‌ها رشد حداکثر 15درصدی را اعلام کرده‌اند.

به همین دلیل در مخالفت با نظر بیمه‌ها در جلسه چهارشنبه گذشته برای تعیین تعرفه‌ها، نمایندگان سازمان نظام‌پزشکی و وزارت بهداشت حضور نیافتند و به این ترتیب این جلسه برگزار نشد. به گزارش خبرگزاری مهر او در همایش پزشکان عمومی که روز چهارشنبه در بیمارستان میلاد برگزار شد، افزود:

هنگامی که تعیین تعرفه درمان از سازمان نظام‌پزشکی سلب شد دو نگرانی اعلام شد؛ ابتدا آنکه تأخیر قابل توجهی در بحث تعرفه‌ها، مشکلات فراوانی را در حوزه اقتصاد درمان ایجاد کند و دیگر آنکه نگاه غیرواقعی براساس تصمیم‌های دولتی در تعرفه‌ها حاکم شود. در دو سال اخیر مشخص شد که هر دو گمانه‌زنی نظام پزشکی‌های کشور درباره سپردن تعرفه‌های بخش خصوصی به دولت درست بوده است، به‌طوری‌که امسال هنوز در تیر‌ماه هیچ خبری از تعرفه‌ها نیست.

خرج از جیب مردم

مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، گفت: اگر نرخ تعرفه‌ها از ۲۵ درصد کمتر باشد هزینه‌ها از جیب مردم برداشته می‌شود. نظر وزارت بهداشت‌‌ همان افزایش ۲۵ درصدی تعرفه‌های خدمات پزشکی است اما متأسفانه هنوز نرخ تعرفه‌ها تعیین نشده است. اگر تعرفه‌های پزشکی را افزایش ندهیم مردم به مشکل بر‌می‌خورند. او در واکنش به اظهارات اخیر معاون رفاه اجتماعی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی مبنی براینکه بیمه‌ها توان افزایش ۲۵ درصدی تعرفه‌ها را ندارند، تصریح کرد:‌‌

همانطور که مابه‌دنبال افزایش بودجه‌ها هستیم آنها هم بروند بودجه‌هایشان را افزایش دهند. قرار بود سال گذشته فاصله بین نظر وزارت بهداشت مبنی برافزایش ۲۳ درصدی تعرفه‌ها را با تعرفه ابلاغ شده پر کنند که این کار را نکردند. در حال حاضر کسری‌های انباشته شده‌ای از سال‌های مختلف داریم که تمام آنها بر دوش مردم تلمبار می‌شود. اگر اوضاع به همین شکل باشد و تغییری نکند مردم باید هزینه‌ها را از جیب بپردازند که این خلاف مصوبات برنامه پنجم توسعه است.

وزیر بهداشت در پاسخ به این سؤال که آیا وزارت بهداشت تعرفه پایین‌تر از ۲۵ درصد را قبول خواهد کرد، افزود: شما میزان تورم را درنظر بگیرید که چقدر است درحالی‌که تورم بهداشت و درمان از آن هم بیشتر است. دستجردی همچنین درخصوص هزینه بیمارستان‌های دولتی گفت: اینگونه بیمارستان‌ها براساس تعرفه‌های دولتی اداره می‌شوند و هزینه‌های درمان در این بیمارستان‌ها بسیار پایین است.

مردم فقط یک مبلغ کمی به‌عنوان فرانشیز در بیمارستان‌های دولتی می‌پردازند و اگر مبلغ شش هزار میلیارد تومان که مجلس برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مصوب کرده است، تخصیص یابد و ابلاغ شود حتی مردم همان مبلغ 10 درصد فرانشیز را هم پرداخت نخواهند کرد.

سرعت در اعلام تعرفه‌ها

محمدرضا نوروزی، نایب‌رئیس شورای‌عالی نظام پزشکی گفت: هیچ گروهی از آشفتگی تعرفه‌های خدمات درمانی سود نمی‌برد، بنابراین لازم است تا تعرفه‌ها هر‌چه سریع‌تر تعیین و اعلام شوند. او دیروز در حاشیه همایش علمی پزشکان عمومی سراسر کشور گفت: در کشورهای پیشرفته تعرفه‌ها براساس نرخ تورم افزایش می‌یابد ولی ما هنوز نتوانسته‌ایم به تعرفه واقعی دست یابیم. وقتی تعرفه‌ها اصلاح نشود، پول خوبی به بیمارستان‌ها پرداخت نمی‌شود و به این ترتیب ارائه‌دهندگان خدمات مزد واقعی زحمات خود را دریافت نخواهند کرد و این خطر وجود دارد که ارائه‌دهندگان خدمات برای تأمین هزینه‌هایشان مجبور به پرفروشی شوند.



تعرفه‌ درمانیتعرفهدرمانبیمهسازمان نظام‌پزشکیوزارت بهداشتداروبیماربیمارستانبیماریمجلسمرضیه وحید دستجردیوزیر بهداشتدولتیخصوصی


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8102

تعداد اعضا

4770

بازدید امروز

7107

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

203

میهمان آنلاین

24505889

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA