64 درصد حوادث ناشی از کار بر اثر بی احتیاطی کارگر است

به گزارش سازمان تامین اجتماعی، عادل علایی در جلسه ای با حضور مدیران کل بازرسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و امور فرهنگی بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی افزود: برای کاهش این مشکلات آموزش کارگران نیاز ضروری است و به موازات آن از آموزش کارفرمایان در زمینه آشنایی با اصول ایمنی به عنوان بخش تفکیک ناپذیری برای کاهش حوادث نیز باید در دستور کار قرار گیرد.
 
علایی در این نشست با مروری بر فعالیت های گذشته این اداره کل در زمینه کنترل و کاهش حوادث کار بیان کرد : درسال ٩٤ کمیته پیشگیری از حوادث کار را با مشارکت اداره کل بازرسی وزارت کار تشکیل داد و با توجه به فراوانی این حوادث بین کارگران ساختمانی با همراهی تشکل های کارگری ذیربط فعالیت های آموزشی در این زمینه تدارک دیده شد که برگزاری دو گردهمایی بزرگ در تهران و اصفهان، مشارکت در آموزش یک هزار نفر از اعضای انجمن صنفی کارگران استان خراسان رضوی، تهیه کتابی مصور برای آشنایی بیشتر کارگران با اصول ایمنی با مشارکت اداره کل بازرسی وزارت کار و کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی از آن جمله است. 
 
وی اضافه کرد: اگرچه سازمان تامین اجتماعی وظیفه مستقیمی در این زمینه بر عهده ندارد، اما به دلیل تبعات اجتماعی چنین رویدادهایی و نیز به منظور صیانت از نیروی کار و منافع آنی و آتی بیمه شدگان خود را ملزم و مکلف به فعالیت در این زمینه می دانیم.
 
وی ضمن تقدیر از همراهی اداره کل بازرسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در زمینه جلوگیری از حوادث کار دستگاههای متعددی دخیل هستند که امیدواریم با ایجاد هماهنگی های لازم بین این دستگاهها بتوانیم به نتایج ثمر بخشی دست یابیم.
 
مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی با اشاره به ضرورت پایلوت قرار دادن چند استان برای فعالیت آموزشی گفت: تهیه سرفصل ها، مواد آموزشی و تعیین اساتید نیز از مواردی است که باید با راهنمایی و هدایت واحدهای ذیربط در وزارت کار صورت گیرد. 
 
وی همچنین ایجاد چند کارگروه برای سازماندهی فعالیت ها در این زمینه را لازم دانست و گفت: کارگروههایی برای تمرکز بر برگزاری جلسات، کارگاهها و کلاسهای آموزشی برای کارگران ساختمانی و معادن با توجه به فراوانی حوادث در این رشته ها و نیز فعالیت های هنری ، تولید محتوا و کتاب و بروشور باید تشکیل شوند.
 
علایی با اشاره به رواج رویه هایی از جمله واگذاری فعالیت ها توسط کارفرمایان به پیمانکاران مختلف و شانه خالی کردن آنان از مسئولیت های قانونی شان در قبال ایمنی کارگران را برای نیروی مولد زیانبار دانست و خواستار چاره اندیشی در این زمینه شد.
 
50 درصد فوت کارگران مربوط به بخش معدن و ساختمان است
 
علی مظفری مدیر کل بازرسی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی نیز اظهار کرد: ایمنی کار یک مطالبه اجتماعی است که برای تحقق آن باید ضمن تعیین اولویت ها، فعالیت های فرهنگی و آموزشی را گسترش داد.
 
وی افزود : بر اساس تحقیقات انجمن بین المللی تامین اجتماعی، سرمایه گذاری در باره ایمنی، تا پنج برابر بازگشت سرمایه دارد و باید سیاست پیشگیری محور ، جایگزین سیاست غرامت محور شود.
 
دکتر مظفری ادامه داد: در اجلاس بین المللی فرانکفورت که با شرکت ١٦٠ کشور برگزار شد، اعضا ضرورت سرمایه گذاری بر پیشگیری را مورد تاکید قرار دادند که مهمترین بخش آن نیز موضوع فرهنگ سازی است که امیدوارم در این زمینه با همکاری اداره کل امور فرهنگی بیمه شدگان و برنامه هایی که ارائه داده، بتوانیم گام های موثری برداریم.
 
وی تاکید کرد: بخش ساختمان و معدن که 50 درصد حوادث منجر به فوت مربوط به آنهاست اما از لحاظ شدت حادثه بخش معدن در صدر جدول حوادث قرار دارد.مدیر کل بازرسی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی از ایمن سازی شرایط کار و آموزش که مربوط به رفتار کارگران در محیط کار است به عنوان دو عامل اساسی برای مهار حوادث نام برد و افزود: به طور کلی ٩٠ درصد حوادث کار ناشی از خطای انسانی است که با آموزش قابل اصلاح است. البته خطای انسانی به دلایل متنوع تابعی از مسایلی با ماهیت اجتماعی است. 
 
وی گفت : زنجیره عوامل دخیل در ایمنی کارگاه باید به ترتیبی طراحی شود که کارگر به عنوان آخرین حلقه این زنجیره در صورت خطا دچار حادثه نشود.از این رو لایه های ایمنی باید مانع بروز حوادث شوند.
 
مظفری تاکید کرد: در مسیر فرهنگ سازی در این حوزه، به تدوین استانداردها ایمنی و همچنین تجهیزات ناایمن باید توجه جدی داشت و حساسیت های لازم را در مورد آنها به وجود آورد.
 
مدیر کل بازرسی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی با اشاره به پرریسک بودن معادن کشور بخصوص معادن زغال سنگ گفت: پنج هزار و 500 معدن کشور جزو کارگاههای پرریسک به شمار می روند، از این میان ١١٠ معدن زغال سنگ پرخطر ترین معادن ما با ماهیت انفجارپذیری، گرد و غبار و گاز متان هستند.
 
وی تصریح کرد : با وجود تدوین آیین نامه های مربوطه، اما به دلیل ضعف در اجرا متاسفانه گاه شاهد بروز حوادث ناگواری برای کارگران هستیم.
 
مظفری با اشاره به برنامه هایی برای کنترل حوادث کار اظهار امیدواری کرد که همکاری با اداره کل امور فرهنگی بیمه شدگان در این زمینه در آینده نزدیک نتایج ثمربخشی به بار آورد.(ایرنا)
 


اخباراخبار hseاخبار سلامت ایمنی بهداشت محیط زیست64 درصد حوادث ناشی از کار بر اثر بی احتیاطی کارگر است


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8102

تعداد اعضا

177

بازدید امروز

7107

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

112

میهمان آنلاین

24501295

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA