باید بر روی پلاستیک مالیات محیط زیستی بگذارند

محمد سوزنچی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به روز جهانی بدون پلاستیک اظهار کرد: در سالیان گذشته پلاسیک به کمک انسان‌ها آمد تا نیازهای روزمره‌شان را مدیریت کنند و مواد غذایی و ... را به وسیله آن تقسیم‌بندی کنند.
 
وی تصریح کرد: در ابتدا به جای پلاستیک از کیسه‌های پارچه‌ای برای حمل استفاده می‌شد که مهمترین مزیت آن هم ماندگاری طولانی‌مدت و عدم آسیب آن به محیط زیست بود اما پس از آن به دنبال صنعت نفت، پلاستیک‌های امرزی به وجود آمده و رشد کردند که اینک تبدیل به بحران شده است.
 
سوزنچی افزود: متأسفانه استفاده بیش از حد مردم از کیسه‌های پلاستیکی مشکل را دوچندان کرده و آن را تبدیل به بحران و ضربه‌ای جدی برای محیط زیست کرده است.
 
این فعال محیط زیست خاطرنشان کرد: ساختار پلاستیک‌ها به خاطر داشتن مواد نفتی به گونه‌ای است که قابل بازیافت در طبیعیت نیستند و حداقل 100 تا 150 سال طول می‌کشد تا یک پلاستیک در طبیعت بازیافت شود.
 
وی عنوان کرد: با توجه به مطالب فوق به راحتی می‌توانیم بگوییم هنوز پلاستیک تولید شده در دنیا بازیافت نشده و سلامت طبیعت و حیات وحش را تحت تأثیر قرار داده به طوریکه آلودگی‌های سطح زمین، فضا و آب‌های سطحی از عوامل وجود پلاستیک‌ها در چرخه طبیعت است.
 
پلاستیک‌هایی که موجب مرگ حیوانات می‌شود
 
سوزنچی با بیان اینکه پلاستیک‌های رها شده در طبیعت گاهی توسط حیوانات خورده شده و این امر منجر به مرگ آنها می‌شود، تصریح کرد: از دیگر خطرات رها کردن پلاستیک‌ها در طبیعت این است که به صورت غیرمستقیم وارد خاک شده و مواد شیمیایی موجود در آن منجر به آلودگی و تخریب خاک و آب‌های زیرسطحی می‌شود.
 
وی با بیان اینکه نامگذاری روزی به نام روز جهانی بدون پلاستیک برای وارد کردن تلنگر به مردم و ایجاد دغدغه برای آنهاست، گفت: در این راستا انجمن حیات سبز همدان اقداماتی انجام داد و پوسترهایی در این‌باره در میان مردم به ویژه در میوه‌فروشی‌ها توزیع کرد و کیسه‌های پارچه‌ای را به جای پلاستیک در اختیار آنها قرار داد.
 
ندادن پلاستیک به مشتریان بی‌احترامی نیست
 
سوزنچی با بیان اینکه مردم علاقه زیادی به گرفتن پلاستیک‌های متعدد از مغازه‌داران به هنگام خرید دارند، اظهار کرد: فروشندگان باید بدانند ندادن پلاستیک به مشتری به منزله بی‌احترامی نیست و باید خریداران هم یاد بگیرند پلاستیک کمتری را دریافت کنند.
 
وی با بیان اینکه به طور میانگین روزانه هر شهروند همدانی دو عدد پلاستیک دور می‌ریزند، اظهار کرد: این میزان برابر تولید روزانه دو تا سه تن پلاستیک است.
 
سوزنچی اضافه کرد: اگر وضعیت مصرف و دورریزی پلاستیک در کشور همین‌گونه پیش رود بدون شک تا 10 سال آینده آسیب جدی بر چرخه محیط زیست وارد می‌شود.
 
چرا مردم از کیسه‌های کاغذی استفاده نمی‌کنند؟
 
این فعال محیط زیست با بیان اینکه در سالیان گذشته مردم از کیسه‌های کاغذی استفاده می‌کردند، گفت: امروزه مردم به خاطر دسته‌دار نبودن این کیسه‌ها تمایلی به استفاده از آن ندارند در حالیکه این کیسه‌ها به راحتی بازیافت می‌شوند.
 
وی با بیان اینکه ارزان بودن کیسه‌های پلاستیکی موجب گرایش مردم به آن شده است، اضافه کرد: قیمت هر کیسه پلاستیکی 25 تا 50 تومان است که رقم ناچیزیست.
 
وی با بیان اینکه در حوزه مصرف پلاستیک قانونی نداریم، گفت: باید بر روی پلاستیک مالیات محیط زیستی بگذارند و از طرفی هم به تولیدکنندگان کیسه‌های پارچه‌ای یارانه دهند تا شاید این امر موجب کنترل حیات بشریت شود.
 
مصرف پلاستیک در کشور 10 برابر نرمال جهانی است
 
سوزنچی با بیان اینکه مصرف پلاستیک در کشور 10 برابر نرمال جهانی است، افزود: این امر نشان از تهدیدی جدی و خطری بزرگ برای طبیعت است.
 
تنبلی مردم عامل استفاده از پلاستیک و ظروف یک‌بار مصرف‌
 
این فعال محیط زیست تأکید کرد: متأسفانه مردم تنبلی می‌کنند و برای راحتی کار از پلاستیک و ظروف یک‌بار مصرف استفاده می‌کنند که نمونه بارز آن استفاده از ظروف یک‌بار مصرف در مساجد و مجالس است.
 
وی با بیان اینکه مردن باید در مسائل محیط زیست شرکت کنند، تصریح کرد: باید این امر دغدغه همه مردم به ویژه استانداران، فرمانداران و مقامات کشوری و استانی باشد.
 
وی گفت: همه باید بدانند خطر پلاستیک‌ها هم کمتر از آلودگی هوا نیست بنابراین همانطور که دغدغه آلودگی هوا را دارند، باید دغدغه خطر پلاستیک‌ها را هم داشته باشند.
 
سوزنچی از مردم خواست تا مصرف پلاستیک را کاهش دهند همچنین زباله‌های خشک و تر را از یکدیگر تفکیک کرده و به هنگام خرید از کیسه‌های پارچه‌ای استفاده کنند.
 


اخباراخبار hseاخبار سلامت ایمنی بهداشت محیط زیستباید بر روی پلاستیک مالیات محیط زیستی بگذارند


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8102

تعداد اعضا

867

بازدید امروز

7107

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

176

میهمان آنلاین

24501985

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA