ماسک های کاغذی و پارچه ای عوارض آلودگی هوا را بیشتر می کنند!!!!

خسرو صادق نیت روز سه شنبه در میزگرد آلودگی هوا و سلامت در چهارمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا در سالن همایشهای صدا و سیما افزود: ماسک های کاغذی و پارچه ای در برابر آلودگی هوا اثر معکوس دارند و باعث کاهش مقاومت راههای هوایی دستگاه تنفسی در برابر آلاینده ها می شوند.
وی افزود: افرادی که از این ماسکها استفاده می کنند، با تصور اینکه این ماسکها از آنها محافظت می کنند، تنفس های عمیق تری در هوای آلوده دارند و به این ترتیب بیش از افرادی که از ماسک استفاده نمی کنند، دچار عوارض آ لودگی هوا می شوند.
 
صادق نیت اضافه کرد: پیشگیری از عوارض آلودگی هوا دو وجه دارد، اول کاهش تولید آلودگی هاست و دوم کاهش مواجهه با آلاینده های هواست، وزارت بهداشت در کاهش تولید آلاینده ها و حتی مواجهه مردم با آلودگی هوا نقشی ندارد، فقط می تواند در تنطیم اقدامات دستگاهها برای کاهش آلودگی ها مشورت دهد و برای درمان آسیب دیدگان اقدام کند.
 
پاک شدن هوا از سرب، دی اکسید گوگرد و دی اکسید کربن، پر شدن هوا از ذرات معلق
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: دولت طی سالهای اخیر اقدامات قابل توجهی برای کاهش آلودگی هوا انجام داده است، کاهش دی اکسید گوگرد، مونوکسید کربن و سرب اقدام کمی نبود و حتی در روزهایی که بیشترین میزان آلودگی هوا در روزهای گذشته داشتیم شاخص دی اکسید گوگرد، مونوکسید کربن و سرب در حد پاک و سالم بود.
وی اضافه کرد: سرب موجود در بنزین در سالهای گذشته نه تنها در استخوان جذب و انبار می شد و به تدریج اثرات آن در ضعف استخوانی به وجود می آمد بلکه روی ضریب هوشی و آموزش کودکان نیز اثرات سوء شدیدی داشت که برای کودکان امروز از بین رفته است. اقدامی که از طریق وزارت نفت در مسیر بهبود سلامت مردم انجام شد.
صادق نیت افزود: وزارت نیرو نیز با حذف سوخت مازوت از نیروگاهها نقش بسیار مهمی در کاهش آلودگی هوا داشت. اما امروز با توجه به نقش مهم خودروهای کاربراتوری نقش وزارت صنعت، وزارت کشور و شهرداریها برای کاهش تولید و تردد این خودروها افزایش یافته است.
 
هر موتورسیکلت کاربراتوری 15 برابر خودروی انژکتوری آلودگی تولید می کند
وی اضافه کرد: هر موتورسیکلت کاربراتوری 15 برابر یک خودروی یورو 4 آلودگی تولید می کند، بنابراین با تولید و حمایت از استفاده از خودروهای برقی یا انژکتوری می توانیم گام بزرگی در کاهش آلودگی هوا برداریم.
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: جایگزین کردن موتورها و خودروهای کاربراتوری با خودروهای روز انژکتوری نیازمند حمایت مالی دولت است، زیرا بسیاری از استفاده کنندگان این وسایل اقشار ضعیف جامعه هستند و نمی توانند موتورسیکلت یک میلیون تومانی خود را با یک موتور انژکتوری سه یا پنج میلیون تومانی یا یک موتور برقی 15 میلیون تومانی عوض کنند.
 
دستگاههای سنجش آ لودگی هوا خراب بود
صادق نیت با اشاره به ضعف در سنجش آلودگی هوا گفت: واقعیت این است که در سالهایی که با اوج آلودگی هوا مواجه بودیم بسیاری از دستگاههای سنجش آلودگی هوا در تهران و شهرهای مختلف خراب بودند یا کالیبره نبودند و خطا داشتند یا اساسا کار نمی کردند.
وی افزود: به خاظر ضعف سنجش آلاینده ها در سالهای گذشته اکنون با آمارهای نادرست مواجه هستنیم که می توانند عامل تصمیمات غلط باشند، در مواردی میزان بسیاری از آلاینده های هوا در مناطق مختلف تهران و شهرهای مختلف به علت ضعف دستگاهها صفر اعلام شده است در حالی که در پاکترین روستاها نیز نباید صفر باشد.
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت قربانی آلودگی هواست و فقط می تواند به مردم توصیه کند که عوارض آلودگی هوا به حداقل برسد، این اطلاع رسانی را انجام می دهیم تا مواجهه با آلودگی به حداقل برسد.
وی افزود: تصمیم به تعطیل شدن مدارس نیز برای این انجام می شود که هم مواجهه کودکان با آلودگی هوا کم شود و هم با کاهش تردد از افزایش غلظت آلاینده ها کم شود.
صادق نیت گفت: این تصمیم یک کار مقطعی و کم اثر اما از روی ناچاری است.
وی اضافه کرد: مواجهه با آلودگی هوا فقط در محیط های باز نیست بلکه در خانه و محیط کار نیز با آلودگی هوا مواجه می شویم.
 
بار بیماریهای ناشی از آلودگی هوا هنوز مشخص نیست
کاظم ندافی، رئیس پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این میزگرد در پاسخ به پرسشی درباره بار بیماریهای ناشی از آلودگی هوا گفت: برای محاسبه بار بیماریهای ناشی از آلودگی هوا سازمان بهداشت جهانی نرم افزاری را تهیه کرده است که حاصل بیش از 100 مقاله علمی است.
وی گفت: کافی است با استفاده از این نرم افزار داده های مربوط به آلودگی هوا و آمار مرگ و میر عمومی تهران را به آن وارد کنیم، نباید اما میزان تک تک آلاینده ها را وارد و آنها را جمع کنیم.
وی افزود: مشکل اصلی این است که آمارهای موجود درباره آلایندها و مرگ و میر در تهران دقیق نیست. برخی نیز به آمار بهشت زهرا(س) مراجعه می کنند که این کار نیز نادرست است زیرا در اغلب همزمان با پیک آلودگی هوا، با موج بیماریهایی مانند آنفلوانزا نیز مواجه می شویم. بنابراین آمارهای موجود درباره مرگ و میر آلودگی هوا در شهرهای مختلف دقیق نیستند.
 

 



اخباراخبار hseاخبار سلامت ایمنی و محیط زیستماسک های کاغذی و پارچه ای عوارض آلودگی هوا را بیشتر می کنند!!!!


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8100

تعداد اعضا

4491

بازدید امروز

5514

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

270

میهمان آنلاین

24498502

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA