بهره برداری کامل سامانه پایش غذا در آینده نزدیک، استفاده از ده ها سم در محصولات کشاورزی

به گزارش وب­دا؛ دکتر رسول دیناروند در نشست خبری امروز خود که به منظور برگزاری همایش روز جهانی غذا ترتیب داده شده بود، با بیان اینکه این همایش با مشارکت نهادهای دست اندرکار تولید و عرضه غذا و با همکاری سازمان غذا و دارو برگزار می‌شود، عنوان کرد: این همایش فرصتی است تا وظایفی که دستگاه‌های نظارتی در زمینه تولید و عرضه غذا بر عهده دارند بیش از گذشته مورد توجه قرار بگیرد.

وی در ترسیم وضعیت تولید، عرضه و نظارت غذا در کشور اظهار کرد: دستگاه‌های مختلفی از جمله وزارت جهاد کشاورزی وسازمان دامپزشکی وظیفه نظارت و ایمنی و کیفیت فراورده‌های خام دامی و کشاورزی را بر عهده دارند اما از زمانی که این فرآورده‌ها وارد پروژه فراوری و بسته بندی شوند تحت نظارت وزارت بهداشت قرار می‌گیرند.

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در حال حاضر کلیه محصولات غذایی بسته بندی شده با مجوز وزارت بهداشت در سطح بازار عرضه می‌شوند، اظهار کرد: نظارت‌ها پس از ورود مواد غذایی به بازارهم ادامه دارد و ما به صورت ادواری کالاهای اولویت دار را در سطح عرضه نمونه برداری کرده و مورد آزمایشات تکمیلی قرار می‌دهیم تا سلامت آنها دچار خدشه نباشد.

دکتر دیناروند به تدوین استانداردهای لازم برای محصولات غذایی از سوی سازمان استاندارد اشاره کرد و گفت: علیرغم اینکه سازمان استاندارد قواعدی را برای تولید محصولات غذایی در نظر دارد و به واحدهای تولیدی ابلاغ می‌کند اما وزارت بهداشت نیز گاهی فراتر از ضوابط موجود حرکت کرده و برای افزایش کیفیت مواد غذایی تلاش می‌کند.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: به عنوان مثال دو هفته پیش در رسانه‌ها اخبار مربوط به آلوده بودن مرغ‌های عرضه شده در سطح میادین به سرب و فلزات سنگین منتشر شد هرچند سازمان دامپزشکی مرغ‌های عرضه شده را مجددا تحت کنترل قرار دارد و این خبر را که وجود سرب و فلزات سنگین در مرغ‌ها 70 درصد بالاتر از حد مجاز است را تکذیب کرد اما سازمان غذا و دارو نیز اقدام به جمع آوری نمونه‌هایی از بازار کرده و به ارزیابی مرغ‌های عرضه شده پرداخت تا اینکه مشخص شد فلزات موجود در این مرغ ها در حد استاندارد بوده و مشکلی نداشتند.

وی درباره میزان شکایات مردمی در حوزه غذا نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: تا سال گذشته سامانه دریافت شکایات متعدد بودند و هر کدام از دستگاه‌ها و ادارات سامانه‌های جداگانه برای دریافت پیشنهادات و شکایات مردم داشتند تا اینکه سامانه 1490 راه‌اندازی شد. این سامانه کمک زیادی به ما کرده است و شکایت را به صورت دسته بندی شده در اختیار واحدهای مختلف برای رسیدگی قرار داده و نتایج آن را به مردم اعلام می‌کند.

وی ادامه داد: روندی که از سال گذشته آغاز شد و تا همین شش ماهه ابتدای امسال نیز وجود داشت، نشان می‌دهد که عمده شکایات مردم به دارو و درمان بازمی‌گردد و آمار شکایت از مواد غذایی و سلامت آنها چندان بالا نیست.

حد مجاز استفاده از سموم در محصولات کشاورزی مشخص نیست

رییس سازمان غذا و دارو در پاسخ به پرسشی پیرامون آلودگی مواد غذایی از جمله محصولات کشاورزی که درباره آلوده بودن آنها به سموم و کودشیمیایی اظهارات زیادی وجود دارد، اظهار کرد: نگرانی‌هایی که مردم دارند را نمی‌توانیم نادیده بگیریم. متاسفانه با مشکلات جدی در حوزه تولید محصولات کشاورزی روبرو هستیم که از جمله آنها می‌توان به استفاده خارج از حد مجاز سموم در این محصولات اشاره کرد.

وی افزود: این در حالی است که هنوز حد مجاز استفاده از سموم در محصولات کشاورزی مشخص نیست و باید توسط وزارت جهاد کشاورزی تعیین شود. کشاورزی مناسب باید ترویج شده و محصولات کشاورزی سالم در اختیار مردم قرار بگیرد.

به کارگیری 40 نوع سم در برخی محصولات کشاورزی

دکتر دیناروند با بیان اینکه متاسفانه گزارش می‌شود که گاهی در تولید برخی محصولات کشاورزی تا 40 نوع سم مورد استفاده قرار گرفته است، اظهار کرد: برای فراورده‌های خام امکان نظارت به طور گسترده وجود ندارد و نمی‌توانیم آزمایشگاه‌های تشخیصی خود را برای کنترل این محصولات در همه میادین میوه و تره بار مستقر کنیم. لازم است برای حل این مشکل کلیه مراحل تولید محصولات کشاوزی توسط دست اندرکاران امر تحت نظارت قرار بگیرد تا خطاهایی که رخ می‌دهد سلامت مردم را به خطر نیاندازد.

وی اضافه کرد: البته اقدامات خوبی توسط وزارت جهاد کشاورزی با همکاری سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد برای تعیین حل مجاز سموم مورد استفاده در محصولات کشاورزی در حال انجام است. ما پیگیری‌های جدی را برای استفاده از سموم را انجام خواهیم داد.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به فرهنگ سازی که در زمینه تولید و مصرف فراورده‌های ارگانیک بدون سم انجام شده است، اظهار کرد: البته قیمت این فراورده‌های ارگانیک کمی بالاتر است.

وی افزود: اما در بخشهایی که غذا با پروانه وزارت بهداشت فرآوری می‌شود دغدغه‌ها کمتر است زیرا استانداردها لحاظ می‌شوند بجز فراورده‌هایی که از طریق قاچاق وارد کشور می‌شوند و منشا ورود آنها معلوم نیست و برخی از آنها از طریق بازارچه‌های مرزی یا بنادر وارد می‌شوند در سایر محصولات بسته بندی شده و تحت نظارت وزارت بهداشت با مشکل چندانی روبرو نیستیم.

عدم آلودگی شیرها به سم افلاتوکسین

رییس سازمان غذا و دارو در ادامه به آلودگی موجود در شیرها و محصولات لبنی پرداخت و عنوان کرد: بر خلاف اخبار بسیاری که در زمینه آلودگی شیر به سم افلاتوکسین منتشر شد مطالعات ما نشان می‌دهد چنین آلودگی در شیر وجود ندارد.

وی همچنین درباره توزیع شیرهای فله‌ای و افزایش احتمال ابتلا به تب مالت به دنبال آن اظهار کرد: با عرضه شیر فله‌ای مخالفیم و از سازمان دامپزشکی خواسته‌ایم تا برای حل این مشکل اقدامات و تمهیدات لازم را در نظر بگیریم.

دکتر دیناروند همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره آبیاری زمین‌های کشاورزی با فاضلاب در شهرهای اطراف تهران اظهار کرد: وزارت بهداشت مخالفت خود را در خصوص آبیاری زمین‌های کشاورزی با فاضلاب اعلام کرده است با این حال نمی‌توان این مسئله را به طور کامل رد کرد چرا که چنین چیزی وجود دارد و در برخی نقاط انجام می شود اما با وجود آنکه ابزارهای نظارتی گسترده‌ای در اختیار نداریم وضعیت نسبت به گذشته بهبود یافته و به فراگیری پیش نیست.

پیگیری رفع موازی کاری برچسب گذاری شبنم و اصالت

رییس سازمان غذا و دارو در پاسخ به پرسشی پیرامون نصب برچسب‌های اصالت کالا بر روی مواد غذایی نیز اظهار کرد: برچسب‌های تقلبی اصالت کالا در مقایسه با برچسب‌های تقلبی شبنم بسیار کمتر دیده شده و علت آن هم نوع طراحی به خصوصی است که دارد البته برچسب اصالت کالا به گستردگی برچسب شبنم نیست اما در حال حاضر یکی از بهترین راهکارهای کشورهای پیشرفته برای اطمینان از تقلبی نبودن کالاهای عرضه شده است.

وی با بیان اینکه موازی کاری وزارت صنعت، معدن و تجارت با وزارت بهداشت در زمینه نصب برچسب تایید کالا یکی از مشکلاتی است که در این حوزه با آن روبرو هستیم و به هیچ وجه آن را تایید نمی‌کنیم، اظهار کرد: تعاملات جدی با وزارت صنعت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا برقرار است و به طور حتم این روند را اصلاح خواهیم کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در حال حاضر فراوانی مواد غذایی و توزیع آن در کشور به گونه‌ای است که کمتر به عدم دسترسی مردم به غذای کافی روبرو هستیم، اظهار کرد: عدم دسترسی مردم به غذای کافی بسیار کم و زیر سه تا چهار درصد در ایران است اما این در حالی است که در حال حاضر با مشکل پرخوری روبرو هستیم و گرفتاری ما در حوزه چاقی بسیار بیشتر از گرفتاری ما در حوزه عدم دسترسی به غذا و سوء تغذیه است.

به گفته دیناروند میزان پرخوری 10 برابر بیشتر از سوء تغذیه و عدم دسترسی به غذا است.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه به علت نوع تغذیه و میزان مواد غذایی که دریافت می‌کنیم، سیر ابتلا به بیماری‌های قلبی، عروقی و مانند آن به شدت در حال افزایش است، گفت: علیرغم تلاش بسیاری که صورت پذیرفته است اما هنوز توفیق کاملی در زمینه اصلاح صبح زندگی مردم به دست نیامده است.

وی افزود: به عنوان مثال در زمینه مصر ف نمک و شکر وضعیت خوبی نداریم و دو برابر میانگین جهانی نمک مصرف می‌کنیم. همچنین سرانه مصرف شیر ایرانیان از میانگین جهانی پایین تر است که لازم است در این زمینه تمهیدات لازم اندیشیده شود.

وی در پاسخ به پرسشی پیرامون تبلیغات مواد غذایی آسیب رسان به سلامت عنوان کرد: سازمان صدا و سیما ضوابط خاص خودش را برای تبلیغات دارد و معتقد است کالاهایی که تبلیغاتشان مجاز است قابل تبلیغ در رسانه ملی است مگر آنکه به صراحت در قانون ذکر شده باشد که سیگار و دارو نیز از جمله مصادیق آن است اما در خصوص سایر کالاها سازمان صدا و سیما طبق ضوابط خود عمل کند.

بهره برداری کامل سامانه پایش غذا در آینده نزدیک

رییس سازمان غذا و دارو در پاسخ به پرسشی پیرامون سامانه پایش غذا که سال گذشته راه اندازی شد اما فعالیت آن مسکوت ماند، اظهار کرد: همکاری ما با مرکزی که راه اندازی سامانه پایش غذا را بر عهده داشت متوقف شده است. این سامانه با مشکلاتی روبرو بود که به زودی برطرف خواهد شد.

وی ادامه داد: سامانه پایش غذا باید تکمیل و برخی فرایندهای اجرایی آن اصلاح شود. مطمئنا سامانه پایش غذا را در آینده‌ای نه چندان دور به بهره برداری کامل خواهیم رساند.

 

 

منبع : پایگاه خبری- اطلاع رسانی وب دا



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseپایش غذاسممحصولات کشاورزیسازمان غذا و داروعدم آلودگیسربسم آفلاتوکسین


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8100

تعداد اعضا

4627

بازدید امروز

5514

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

251

میهمان آنلاین

24498638

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA